Ik zeg het net tegen mijn klant. Ik zeg het tegen de klant die ik vorige week had. Ik zag het eigenlijk tegen al mijn klanten. Het mag echt op je eigen manier. En waarschijnlijk is dat ook wat jij aan je klanten zegt.
Niks moet
Iedereen heeft het gevoel dat ze aan allerlei standaards moeten doen op LinkedIn. Dat kwantiteit een vereiste is voor succes. Dat je heel veel reacties moet krijgen op je posts. Dat je op de hoogte moet zijn van alle regeltjes over algoritmes. Dat je nog origineler moet zijn dan je concurrenten. Dat je alleen succes mag laten zien. Dat je minstens twee keer per week moet posten.
En in al die gevallen herhaal ik: het mag op jouw manier, sterker het moet op jouw manier.
Je helpt je klanten om zichtbaar te zijn
Jij moet je klanten helpen om jou te leren kennen, om voor jou te kunnen kiezen. En dat gaat alleen als je actief bent op jouw manier. Als je je eigen voorbeelden geeft. Je op jouw manier niks aantrekt van al die regeltjes.
Zelf ben ik bijvoorbeeld niet zo ‘algoritmegericht’. Zo hoorde ik van anderen dat het voor je bereik van een post beter is om niet gelijk op een reactie te reageren. Beter een dagje wachten. Dan is het effect groter voor het algoritme, dus voor de mate waarin die post getoond gaat worden. Want iedere keer als er weer iets gebeurt met een post blijft LinkedIn langer die post in jouw netwerk op de tijdlijn plaatsen.
Zoiets pas ik zelf niet toe, ik reageer zodra het kan, en als het aan de orde is. Veel te leuk als mensen reageren, en dat laat ik dan graag blijken. Net als in het echt, als mensen dan iets zeggen of vragen…
Minder barrières
Bij al mijn klanten die dat echt gaan toepassen zie ik dat het werkt. Niet alleen doordat ze dan beter laten zien waar ze voor staan. zichtbaarder zijn, het helpt ook om een barrière weg te nemen, waardoor je makkelijker aanwezig bent.