Skip to content

Hoe je elke dag een stap zet voor je bedrijf, ook als je geen tijd hebt

Margriet heeft een baan van 32 uur als logopedist. Daarnaast heeft ze als zelfstandige wat losse opdrachten tegen vriendentarief. Ze wil dolgraag haar baan opzeggen, maar waar haalt ze de tijd en de energie vandaan om haar bedrijf uit te breiden. Ze wil ouders van stotterende kinderen begeleiden en daarmee een inkomen verdienen, gelijkwaardig (of meer) met wat ze nu verdient.

Geen tijd maar wel een droom, dat frustreert
Terwijl ze een helder beeld heeft welke kant ze op wil met haar bedrijf ontbreekt haar de tijd en energie en dat frustreert. Ze weet dat ze meer te bieden heeft dan ze in haar baan kwijt kan.

Het gras is altijd groener bij de buren
Ik zie dit bij veel zorgprofessionals. En ik zie dan een patroon. Je werkt hard, in een dienstverband of in je eigen praktijk. Iedere avond ben je moe en heb je geen puf om plannen te maken, iets aan marketing te doen of dat ene goede idee uit te werken. En ondertussen kijk je naar anderen die wel succesvol zijn. Je vergelijkt je met anderen en ziet dat zij:

  • Wel een partner hebben met een goed inkomen waardoor ze voor hun financiële zekerheid niet alleen van hun eigen inkomen afhankelijk zijn.
  • Geen partner hebben zodat ze helemaal zelf in de hand hebben of ze al of niet risico’s nemen.
  • Wel kinderen hebben waardoor ze wat rustiger staan in het leven.
  • Geen partner hebben en dus veel meer tijd.
  • Ouder zijn, met veel werkervaring waarop ze altijd kunnen terugvallen als freelancer.
  • Jonger zijn, en dus alle tijd hebben want ze hebben nog een lang werkend leven voor zich.

Maar er zijn ook mogelijkheden om iedere dag een kleine stap te zetten. Als je iedere dag iets doet wat jou dichter bij je doel brengt, werk je elke dag aan je droom. Hoe doe je dat dan? Ik noem 5 mogelijke stappen:

  1. Vraag je af of dat wat je doet bijdraagt aan je plannen. Bijvoorbeeld bij Margriet: ieder jaar helpt zij een vriendin met de voorbereiding van een kersttoespraak. Dat kost veel tijd. Leert Margriet er iets van wat van nut is voor haar nieuwe bedrijf? Nee. Draagt het inhoudelijk bij aan wat Margriet wil opzetten? Nee. Is het een goede extra inkomstenbron? Nee. Met andere woorden, de tijd die dit kost kan ook besteed worden aan iets anders, dat wel bijdraagt aan de droom van Margriet.
  2. Probeer alles wat je doet om te buigen naar iets wat wel past bij je bedrijf en als dat niet kan, stop ermee. Dus in het voorbeeld bij punt -1-: Vraag een serieus tarief, ook als het vrienden zijn. Dat geld kan Margriet dan investeren in iets voor haar bedrijf, of opzijzetten voor de buffer die zij graag achter de hand heeft als zij ontslag gaat nemen.
  3. Doe alleen de dingen waar jouw unieke toegevoegde waarde in zit. Benut de spaarzame tijd die je hebt voor de (ver)bouw van je bedrijf voor zaken die alleen door jij kan doen. Durf te investeren in uitbesteden, bijvoorbeeld van het maken en onderhouden van je website, je beeldmerk, je bedrijfsnaam of een slogan waarmee je vanaf nu aan iedereen in een zin kan zeggen wat je aan het opzetten bent.
  4. Ga in gesprek met de klanten die je voor ogen hebt voor je nieuwe bedrijf of activiteiten. Zoek ze op. Hoe interessant is het om die mensen nu al uit te nodigen voor een workshop? Dat levert jou een schat aan informatie. Je hoeft niet concurrerend te zijn voor je huidige werkgever, want je geeft mensen extra kennis en leert zelf.
  5. Richt een werkplek in alsof je er iedere dag aan werkt.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.