Pas kreeg ik uit onverwachtse hoek een droomklant, via LinkedIn. Leek mij een leuke opsteker voor mijn eigen klanten.
Overtroefd
Dus in een voortgangssessie met klanten begon ik enthousiast te vertellen. Ik werd echter ‘overtroefd’ door Karel. Karel had op LinkedIn iemand een felicitatie gestuurd vanwege een verjaardag, en dat resulteerde in een extra omzet van € 35.000.
Waarom kreeg ik die klant
Ik kreeg die klant door iemand bij wie ik 11 jaar geleden een training volgde. Ik was enthousiast, en waardeer hoe die trainer aanwezig is op LinkedIn. Dus ik reageer als ik iets van haar zie op LinkedIn. En andersom zie ik vaak reacties van haar op mijn berichten en artikelen. Zo bleven wij bij elkaar in beeld. En op het moment dat die trainer een bij mijn aanbod passende vraag kreeg van een klant van haar, verwees ze naar mij door.
Hoe kwam Karel aan die klant
Karel geeft groepstrainingen binnen bedrijven. Met de meeste deelnemers is hij na zo’n training gelinkt. En Karel houdt op LinkedIn de meldingen over verjaardagen bij. En reageert daarop, tenminste als hij met iemand een goed contact had. Zo ook bij die ene klant. Door die felicitatie kwam Karel weer in beeld bij de jarige, die inmiddels ander werk had. En ook de goede training van Karel weer in beeld.
Dat is precies wat LinkedIn ook kan betekenen
Zowel Karel als ik kregen deze nieuwe klanten via eerdere contacten die goed bij ons pasten, en we bleven in beeld. En dat is precies wat LinkedIn ook kan betekenen voor jou.
Dan maar iedereen feliciteren en op alle bijdragen reageren?
Is het dan nodig dat je alle jarigen in je netwerk feliciteert, reageert op posts van iedereen van wie je ooit een training had? Geen zorgen. Beperk je in de felicitaties tot de mensen met wie je een goed professioneel contact had of hebt, en/ of wiens expertise jij ook anderen gunt, en laat ondertussen in alles duidelijk zien wie je bent en waar je voor staat. In je profiel en in hoe je interactief bent. Daar zit echt een stuk van de magie.
Blijf haakjes bedenken
Natuurlijk kan je die magie een beetje beïnvloeden. Zoek altijd actief naar haakjes. Zoals Karel met die verjaardag. Zoals een andere klant van mij, die voor haar online workshop een interessant LinkedIn contact uitnodigde en toen toch eindelijk in gesprek kwam. Blijf actief op LinkedIn, blijf er om je heen kijken. En dan kan er ineens een droomklant op je afkomen.