Skip to content

Risicovreugde……ben jij er al klaar voor?

Linda had jarenlang een goed draaiende fysiotherapiepraktijk. De klanten kwamen vanzelf, want ze had een goed netwerk. Totdat Linda door omstandigheden elders opnieuw moest beginnen en de aanloop van klanten achterbleef. Dat inspireerde Linda om ook andere diensten te ontwikkelen. En nu heeft zij een bloeiend bedrijf met nieuwe diensten en producten en wederom weer een goed netwerk met doorverwijzers. Dat geeft Linda arbeidsvreugde, want er zit nu meer variatie in haar werk en ze is minder afhankelijk van wat er via doorverwijzers op haar af komt.

En het geeft haar risicovreugde. Want ze heeft iets onbekends geprobeerd.

Wat is risicovreugde?

Er is een ontwikkeling merkbaar in onze samenleving, dat wie vandaag een risico overweegt niet moedig is, maar roekeloos. We laten kinderen minder buiten spelen, we verzekeren ons tegen slecht weer op vakantie, we proberen veranderingen in ons leven eindeloos vooruit te calculeren, we laten kinderen met een verstandelijke beperking in speciale busjes vervoeren.

We zijn het plezier van het proberen, van een gokje wagen aan het verliezen. Van het uitproberen van nieuwe wegen die misschien doodlopend zijn of juist nieuwe vergezichten bieden. Ruimte bieden aan wat we in ons hebben.
Dorian Van der Brempt bedacht daarvoor het woord risicovreugde: “Het plezier van het proberen, het noodlot niet willen verbannen met de riek en hooivork van onze angst – tegen vlammen vermogen die toch niks – maar aanvaarden dat je niet alles in de hand hebt”. Een heerlijk antwoord op groeiende risicoaversie.

Geldt risicoaversie ook voor ondernemers in de zorg?

Voor Linda geldt dat niet!

Linda nam meerdere stappen waarvan de uitkomst niet tevoren vaststond. Ten eerste ging Linda naar een andere locatie. De weg die zij insloeg om een nieuw netwerk op te bouwen kende ze al. Maar het ging minder vlot dan ze had verwacht en daarom probeerde ze iets nieuws. Dat was het organiseren van bewegingsprogramma’s binnen intensieve trainingsdagen van een opleidingsinstituut, een risico voor Linda. Hoeveel geld moest zij daarvoor vragen, hoe moest zij dat administratief regelen? Had zij wel echt toegevoegde waarde? Zou het financieel interessant zijn?

Door gewoon te starten kwamen de antwoorden op die vragen vanzelf. Dat waren misschien niet direct volledige antwoorden. Die kwamen uiteindelijk wel.

En jij? Welk risico kan jij vandaag nemen?

• Je stapt op de fiets zonder Buienradar te checken.
• Je boekt voor de kerst een skivakantie terwijl er al drie keer geen sneeuw was met kerst.
• Je vraagt eens aan twee klanten die ongeveer hetzelfde hebben of zij met elkaar in een groep iets willen doen. En hoe dat met de verzekeraar gaat dat zie je dan wel weer.
• Je gaat je LinkedIn profiel aanpassen om het veel meer toe te schrijven aan wat jij nu als professional biedt.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.