Skip to content

Voor haar is LinkedIn Stories echt interessant

Heb je het ook gezien, die nieuwe functionaliteit op LinkedIn, LinkedIn Stories? Ik dacht eerlijk gezegd: ‘voor sommige mensen misschien interessant, maar niet voor mij, of mijn klanten’. Stories wekken bij mij de associatie met veren pronken, niet-zakelijk, te weinig inhoud.

Tot ik er met schrijfcoach Paula Brummelkamp over praatte. En bedacht dat het voor haar een ideale manier kan zijn om, met weinig extra inspanning, haar expertise en toegevoegde waarde te laten zien en anderen ermee te inspireren. En als dat voor haar geldt, geldt het voor jou mogelijk ook!

Wat is LinkedIn Stories?

In het kort: met LinkedIn Stories plaats je beeld of een kort filmpje, maximaal 20 seconden. Als je LinkedIn op je mobiel bekijkt, zie je ze verschijnen bovenin op je homepage. Alleen op de mobiele versie van LinkedIn, op de desktopversie bestaat het eenvoudigweg niet.

storiesliAls je één story bekeken hebt, kom je automatisch op de volgende enzovoort.

Zelf plaatsen is simpel. Je uploadt een beeld of filmpje, of maakt er zelf direct een. Het blijft 24 uur zichtbaar.

Waarom voor haar wel?

Paula helpt trainers en overige ondernemers om te bloggen, zodanig dat je interessant blijft voor jouw ideale klant. Een van de middelen die zij inzet, is het geven van ‘een haakje’, een invalshoek om je eigen expertise en visie zichtbaar te maken in een blog. Bijvoorbeeld ‘zo blijf ik mijzelf inspireren’ of ‘spreken jij een je klant wel dezelfde taal’.

Paula plaatst deze haakjes regelmatig in een video op Instagram, om ondernemers mee te inspireren.

Haar klanten inspireren, en nog wat anders

Want wat gebeurt er als Paula video’s met haakjes, verkort tot 20 seconden, ook op LinkedIn Stories plaatst? Heel simpel, als connectie van Paula zie je die ‘story’ van haar, en kijkt ernaar. En een andere dag weer, en weer een keer. En dan ben je geïnspireerd tot het schrijven een blog.

Of je realiseert je extra dat je weliswaar goede blogs in je hoofd gaat samenstellen door die haakjes in de LinkedIn Stories, maar ‘het komt er niet van’.

En dan ben je ineens aanzienlijk ontvankelijker als je een bijdrage van Paula ziet over een blogdag, of een mail van haar krijgt.

Want tijdens die blogdagen krijg je niet alleen haakjes, je bespreekt met Paula en de andere deelnemers hoe jij op basis van dat haakje een goede blog schrijft. En je gaat schrijven. En dan krijg je ook nog feedback van Paula op je tekst.

Zo past zij het beginsel van Social Selling, geven, uitstekend toe.

Is LinkedIn Stories voor jou ook interessant?

Of het benutten van deze nieuwe functionaliteit voor jou relevant is, dat hangt ervan af of jij binnen het format van LinkedIn Stories je connecties iets kan meegeven dat:

1 – zakelijk relevant is

2 – niet direct wordt gezien als werving

3 – een korte afgebakende boodschap geeft

Makkelijk?

Tenslotte, misschien het belangrijkste, kan jij het makkelijk in je bestaande bedrijfsprocessen opnemen? Zoals in Paula’s geval, die al iets dergelijks doet op Instagram?

LinkedIn Stories voor jou?

Misschien kun je er wel met weinig moeite veel rendement uit halen. En misschien is de conclusie: nee. Weet je dat ook weer. Kan je je mooi richten op allerlei andere mooie functionaliteiten op LinkedIn die wel simpel zijn te benutten voor jou.

Maar Stories bij voorbaat afdoen als niet relevant? Nee, daarvoor zie ik inmiddels te veel kansen!

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.