Skip to content

Zet nooit ‘beschikbaar’ in je kopregel op LinkedIn, en wat je dan wel kunt doen

“Play hard to get” weet je nog, dat leer je als puber op de relatiemarkt. Met andere woorden je maakt jezelf unieker, aantrekkelijker, als je niet zomaar zonder meer beschikbaar bent.

Dat geldt echt niet alleen in de relatiemarkt, maar ook voor interimmers en freelancers op LinkedIn. Want als jij heel aantrekkelijk bent om in te huren, is het dan nodig om dat te roeptoeteren?

Niet al te expliciet

Mijn advies is om niet al te expliciet te melden dat je beschikbaar bent. Ook niet als je echt beschikbaar bent en heel graag een nieuwe opdracht wil.

Slim inzetten van LinkedIn helpt je om zelf de regie te houden over nieuwe opdrachten. Zowel in markten van overvloed als van schaarste.

Dus focus je niet alleen op je LinkedInprofiel, je etalage, maar ‘ga de straat op’!

Met andere woorden: zet LinkedIn actief in. Zodat je de opdrachten krijgt die het beste passen bij jou, bij wat jij te bieden hebt.

Ik beschrijf hoe je permanent actief kan zijn. Voorafgaand en tijdens een opdracht, en in de afronding. En ik geef je enkele tips voor het actief zoeken naar nieuwe opdrachten.

Voorafgaand aan een opdracht: je belangstelling tonen

Ja, je bent voorgedragen voor een kennismakingsgesprek. Tussen de kandidaten die zich hebben aangemeld ben je voldoende opgevallen, dus de opdrachtgever is ook in jou geïnteresseerd.

Bezoek het profiel van je gesprekspartner, gewoon zichtbaar want dat bewijst je serieuze interesse. Kijk via de bedrijfspagina van de organisatie waar je gaat praten wie er nog meer daar werken, wie weet zitten er oude bekenden tussen of kan je gezamenlijke connecties polsen? Ga de bedrijfspagina volgen. En kijk goed waar je toekomstige gesprekspartner op heeft gereageerd en eventueel zelf heeft geplaatst. En dat doe je natuurlijk ook voor de bedrijfspagina.

Tijdens de opdracht: vermelden en verbinden

Hoera, je mag van start. Op je LinkedInprofiel ga je direct een nieuwe werkervaring aanmaken. Vergeet niet om je eigen bedrijf of als je bij een detacheerder in dienst bent je werkgever, bovenaan te laten staan (dus naar boven te ‘slepen’). En je omschrijft natuurlijk een goede resultaatgerichte beschrijving van je werk, met jouw rol erin.

Connect zo veel mogelijk met collega’s, dan blijf je ook makkelijk bij hen goed in beeld als je straks weer weg bent.

Plaats eventueel bijdrages van gebeurtenissen in je werk, dit natuurlijk in overleg met je opdrachtgever.

In de afronding: beschrijf de resultaten en vraag om een aanbeveling  

En als je opdracht richting afronding gaat ga je weer wat actiever aan de slag.

Pas de werkervaring zoals je die over deze opdracht had aan en benoem zoveel mogelijk de concrete resultaten. Met jouw toegevoegde waarde, jouw rol. Vraag je opdrachtgever om een aanbeveling tijdens de mondelinge evaluatie. Stuur nog dezelfde dag een aanbevelingsverzoek via LinkedIn.

Plaats ook een bijdrage op LinkedIn, en/ of een artikel waarin je terugkijkt op de net afgeronde opdracht en de behaalde resultaten. Daar kan je dan in vermelden dat je weer beschikbaar bent, maar zet dan zo specifiek mogelijk het soort opdracht en werkzaamheden, aantal uur, regio voor nieuwe opdrachten.

En dan ben je weer op zoek

Je eigen etalage is nu goed op orde. Wat kan je nog meer doen om er actief op uit te gaan op LinkedIn, zodat mensen als vanzelf aan jou denken als ze iemand zoeken met jouw specifieke toegevoegde waarde?

1- volg de bedrijfspagina’s van voor jou interessante organisaties, en volg ook de activiteiten van mogelijke opdrachtgevers

2- deel je bijdrage of artikel over je laatste opdracht persoonlijk met potentiële opdrachtgevers, refereer daarbij ook aan die mooie aanbeveling

3- plaats regelmatig updates die te maken hebben met jouw vakgebied

4- breid actief je netwerk uit, vraag eventueel aan voormalige opdrachtgevers of zij suggesties voor je hebben

En zorg ervoor dat uit je kopregel jouw specifieke toegevoegde waarde blijkt!

Nog een extra reden om niet ‘beschikbaar’ in je kopregel te zetten

Tenslotte nog een heel pragmatisch argument om het niet te doen: kans is groot dat je vergeet om het woord beschikbaar eruit te halen, zodra je aan je nieuwe opdracht bent begonnen. Hoe onhandig is dat?

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.