Skip to content

ZO heb je altijd wat te vertellen

Ik kijk naar mijn scherm en de bijdrage die ik wil schrijven komt maar niet uit mijn vingers. En dan zie ik ineens bij ‘meldingen’ dat Marlies, een connectie van mij, is uitgelicht door de redactie LinkedIn. Zij heeft een reactie geschreven op een artikel. Dat is leuk. Voor haar, maar ook voor mij. Lekker even afgeleid.

Ineens is die bijdrage er

En dan bedenk ik ‘dat is een mooi onderwerp voor mijn bijdrage’. Want waarom Marlies die eervolle vermelding krijgt, dat is precies waarom ik LinkedIn een mooi platform vind voor de mensen die ik graag begeleid. 

En binnen 5 minuten is mijn bijdrage geschreven. Met gelijk een paar tips erbij voor de mensen die ook wel zo’n vermelding willen. 

Goede reacties

En daar krijg ik dan ook gelijk leuke reacties op. Van Marlies zelf, en van mensen die al in mijn netwerk zitten of daar heel goe din zouden passen. Reacties waar ik wat mee kan. En dat klopt ook wel, want mijn bijdrage gaat over een van de essenties waar ik voor sta, wat ik belangrijk vind voor mijn klanten.

Dit is echt onzin

Eerlijk gezegd heb ik zelf best wel moeten oefenen om regelmatig iets te schrijven op LinkedIn, en reacties te schrijven bij anderen.

Want ik vroeg mij iets te vaak af: ‘wat heb ik eigenlijk te melden’. Ik zag wat anderen posten. Soms zo goed dat ik in mijn beleveing niks had toe te voegen. Of ik vond iets zo slecht dat ik dacht: ‘Wat voegt dat nou toe, dan kan je beter niks plaatsen’.

Of ik maakte mij zorgen: wat vindt mijn netwerk er wel niet van als ik dat en dat plaats?

Of: wat je op LinkedIn plaatst moet toch perfect zijn. Uitzonderlijk origineel. Nog nooit eerder verteld. Volledig correct want je doet het namens je organisatie. Pas geslaagd als je meer dan 10.000 views hebt. Maar dat is natuurlijk allemaal onzin.

Alles is een kladversie

Zelf heb ik mij inmiddels behoorlijk over al die aarzelingen heen gezet. Alleen al door mijzelf voor te houden: alles kan een volgende keer beter. Ik bekijk gewoon alles als een kladversie. Ik heb nu regelmatig iets te vertellen op LinkedIn en laat aan mijn netwerk zien wie ik ben en waar ik voor sta.

Plaats ik een opiniepeiling en zie ik de dag na plaatsing dat de meerkeuzevraag niet helder is? Jammer, een volgende keer let ik er nog beter op.

Vind iemand het niets toevoegen: dan lees je het toch niet, of ontvolg je mij. 

Maar wat is er dan over mijn vakgebied te melden?

En mocht je nu denken: ja die Hanneke heeft makkelijk praten. Iets over LinkedIn schrijven, daar is nu zoveel over te melden.

Troost je: dat denk ik zelf ook altijd over tekstschrijvers, fotografen, teamcoaches, sprekerscoaches, interieurarchitecten, ik kan wel even doorgaan met allerlei beroepsgroepen waar ik eindeloos veel contentmogelijkheden voor zie.

Of uitgelicht?

En begin je toch liever pas morgen, zoek dan vandaag een bijdrage over jouw vakgebied en reageer erop. Misschien ziet de redactie van LinkedIn je reactie. En dan schrijf ik er weer een stuk over. 

 

 

 

 

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.