Ik zei weer eens te snel JA, maar uiteindelijk ben ik echt blij met het resultaat. Ik bedacht dat dan ook maar met jou te delen. Waar gaat het om? Een klant, een grote brancheorganisatie, vroeg mij om 11 tips op een rij te zetten over LinkedIn, voor hun leden. Die schud ik zo uit mijn mouw dacht ik. Dat viel tegen. Het is voor mij veel makkelijker om 111 tips over LinkedIn te schrijven dan 11. Maar het is toch gelukt. En wat zijn dan die 11 tips: 1 Laat je niet gek maken door premiumversies van LinkedIn 2 Geef aandacht aan je LinkedIn-profielfoto 3 Maak een eigen achtergrondbeeld 4 Controleer of je zichtbaarheid is zoals jij wil 5 Schrijf een professionele kopregel die over jou gaat 6 Breng kleur en geur op je profiel door ‘uitgelicht’ 7 Stop met het delen van bijdragen van anderen 8 Breid je netwerk uit 9 Gebruik hashtags 10 Een dag zonder LinkedIn, is als een dag zonder… 11 Benut je bedrijfspagina 1. Laat je niet gek maken door premiumversies van LinkedIn LinkedIn kent meerdere betaalde varianten en laat geen moment onbenut om jou te verleiden tot het nemen van een van die versies. Het kan superrelevant zijn. Maar in de gratis omgeving kan veel meer dan in eerste instantie lijkt. Maak dat jezelf eigen. En pas als je dan echt tegen grenzen en beperkingen aanloopt, dan kan een van die betaalde versies een uitstekende aanvulling zijn. En probeer je de meest passende premiumversie een maand met concrete doelen. Dan weet je of het echt voor je werkt. 2. LinkedIn-profielfoto Je profielfoto is altijd en overal zichtbaar, op je profiel redelijk groot, en verder overal waar je naam naar boven komt, zoals bij ‘gezamenlijke connecties’, bij je reacties op posts, bij zoekresultaten. Maar dan telkens best klein. Zo ziet dat eruit. Als je wilt blijven opvallen. En dat wil je, moet je dat rondje met je foto goed benutten. Denk daarbij aan: · je gezicht groot in beeld (streef naar minstens 65%) · kijk met een open blik in de lens · zorg voor een foto met een zakelijke uitstraling 3. Achtergrondbeeld Boven in je profiel kan je door een goed achtergrondbeeld verzorgd overkomen. Bijvoorbeeld zo: Dat is toch beter dan: Je kan bijvoorbeeld denken aan een beeld van: · de organisatie waar je voor werkt (vermijd stockfoto’s!) · jezelf aan het werk · een mooi landschap · of een gekleurd vlak. Alles ziet er verzorgder uit dan de grijze vlakken die LinkedIn er standaard inzet. 4. Controleer of je zichtbaarheid is zoals jij wil LinkedIn geeft jou de regie over je zichtbaarheid. Mogen alleen je connecties je achternaam en je foto zien? Of heb je liever je 06, mailadres en naam zo zichtbaar als kan, zelfs direct onder je profielfoto? Er zijn talloze varianten om onderdelen en contactgegevens al of niet zichtbaar te stellen, kijk hoe jij het wil. Begin met controle via de link rechtsboven in je profiel. 5. Professionele kopregel Direct onder je naam staat je professionele kopregel (headline). Die is altijd en overal zichtbaar, denk aan: · als je een reactie geeft op een bericht · bij ‘gemeenschappelijke contacten’ · bij een connectieverzoek · als je in een zoekresultaat zichtbaar bent · bij de lijst van medewerkers van een bedrijf Als je zelf geen kopregel invult, pakt LinkedIn automatisch je meest recente functieomschrijving. Laat je bij het schrijven van de kopregel leiden door wat jij wil dat mensen weten over jou. Vermijd nuancering en hiërarchie 6. Breng kleur en geur op je profiel door ‘uitgelicht’ Uitgelicht is een onderdeel dat direct de aandacht trekt op je LinkedIn profiel. Bij de rubriek ‘uitgelicht’ kan je bijdragen en artikelen die je hebt gedeeld extra onder de aandacht brengen. Ook kan je hier links plaatsen naar je website, foto’s, presentaties of video’s. 7. Stop met het delen van bijdragen van anderen Het sec delen of ‘reposten’ van berichten van geeft nauwelijks bereik in je eigen netwerk voor het door jou gedeelde bericht. Wil je het bericht van een ander ook onder de aandacht brengen van je eigen netwerk, deel het dan met een eigen tekst bij, bijvoorbeeld waarom jij het deelt. Dan weet LinkedIn dat je er een eigen betekenis aan toegevoegd hebt. Of zet een commentaar bij het oorspronkelijke bericht. 8. Breid je netwerk uit Maak collega’s, zakelijke contacten, familieleden, studiegenoten en andere bekenden connectie. Het zijn allemaal mensen die nu of in de nabije toekomst ook professioneel interessant voor je kunnen zijn. En ze hebben ook zelf weer een netwerk. Als je ze een connectieverzoek stuurt, zet er dan wel altijd een persoonlijk bericht bij. Uit beleefdheid, en als geheugensteun waar je elkaar van kent, want die tekst blijft bewaard. 9. Gebruik hashtags Hashtags, ####, ze zijn op LinkedIn steeds belangrijker. Door er zelf een aantal te volgen in jouw vakgebied is de kans groot dat je meer interessante bijdragen ziet. Zo kan jij makkelijk de mensen en organisaties vinden die er voor jou toe doen. En door ze zelf te gebruiken in je eigen bijdragen vergroot jij het weer het bereik van jouw berichten. 10. Een dag zonder LinkedIn, is als een dag zonder… Neem iedere dag wat tijd voor LinkedIn, al is het maar 5 minuten. Met vaste activiteiten zoals reageren op relevante bijdragen, mensen uitnodigen te connecten, berichten sturen, zoeken naar content en personen. Zo blijf je actief in je netwerk, gaat LinkedIn vanzelf meer voor je leven en vanzelf relevanter worden, en gunt LinkedIn jouw berichten ook meer bereik. Zie het als een vaste dagelijkse routine zoals een kop koffie en je mail bijhouden. 11. Benut je bedrijfspagina LinkedIn kent persoonlijke profielen en bedrijfspagina’s. Een bedrijfspagina is een extra uithangbord, ook voor een eenmansbedrijf. En van verwaarloosde en lege uithangborden wordt niemand blij. Maak er dus altijd een aan. Zodra er meer mensen in een organisatie werken, is het actief benutten van die bedrijfspagina altijd een goede aanvulling. Er kan namelijk steeds meer mee. Maar voorlopig nog steeds lang zoveel niet als met een persoonlijk profiel. Ook is het bereik van op een bedrijfspagina geplaatste berichten relatief minder goed. |
11 tips om LinkedIn snel en slim in te zetten
Klaar om je business een boost te geven?
Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.