Skip to content

Deze drie feiten vergroten je bereik op LinkedIn, los van het algoritme-gedoe

Er circuleren talloze hele en halve waarheden over het LinkedIn-algoritme, zoals de beste dagen en tijdstippen om te posten, het al dan niet plaatsen van externe links in een bijdrage, het gebruik van tags en hashtags en nog veel meer. 
En natuurlijk, ook ik volg met belangstelling, bewondering en soms verbazing enkele grootschalige en betrouwbare analyses.
En tegelijkertijd vind ik die gegevens over bereik best relatief, alleen al omdat ik weet dat er drie feiten zijn die staan als een rots:

1. Recent je connectie of volger
Wanneer je recent met iemand connectie bent aangegaan, of iemand is je gaan volgen, dan krijgt die persoon je content vrijwel zeker te zien. Mits die persoon af en toe op LinkedIn kijkt, en het binnen ongeveer 2 weken is. Zo ‘weet’ LinkedIn of je nieuwe connectie of volger jouw content ook echt interessant vindt.

2. Wederzijds contact in de chatbox
Zodra je in de chatbox van LinkedIn wederzijds contact hebt zie je ook vrijwel zeker elkaars post. Immers berichten uitwisselen met elkaar ziet LinkedIn als een hele serieuze indicator dat er wederzijds interesse is.

3. Profielbezoek
Bezoekt iemand jouw profiel, dan interpreteert LinkedIn dat ook als interesse in jou. Plaats je iets vrij snel nadat iemand bij jou op bezoek was, dan is de kans heel groot

Hoe kan je je voordeel doen van deze feiten?
De volgende zaken zijn handig om te doen om deze drie feiten nog wat meer in je voordeel te gebruiken:

* breid extra je netwerk uit als je weet dat je weer interessante content gaat plaatsen
* benut de functie ‘volgers uitnodigen voor je bedrijfspagina’ alleen als er regelmatig content op die pagina komt
* chat nog eens extra met mensen van wie je kan vermoeden dat je content voor hen extra relevant is
* bezoek regelmatig profielen van voor jou interessante mensen. Doorgaans gaan zij dan ook weer eens bij jou kijken. Dit geldt natuurlijk voor zowel connecties als niet-connecties.
* gebruik regelmatig de zoekfunctie, zo kom je in of buiten je netwerk weer interessante mensen tegen, en bij hen kan je het profiel bezoeken, gaan chatten, een connectieverzoek doen…

Zijn die analyses over het algoritme dan niet interessant?
En die analyses, met cijfers over veranderingen in het algoritme: best interessant. Als ik dingen tegenkom in die analyses waarvan ik denk: dat moet mijn netwerk echt weten, dan schrijf ik er over. En hou ik er zelf rekening mee. 
En o ja ik vergeet nog iets: zorg ervoor dat je inhoud goed en relevant is voor wie jij wil bereiken, en voor jouw doel op LinkedIn. Dat is nog altijd het allerbelangrijkste. En jouw doel op LinkedIn is waarschijnlijk niet persé hoge bereikcijfers, maar iets anders: in contact komen met wie jij in contact wil komen toch? 

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.