LinkedIn blijft ons aanmoedigen om berichten van anderen te delen. Sterker nog, in 2022 zijn er twee opties bijgekomen om je aan te moedigen een bijdrage van een ander te delen. Doe het NIET, tenzij… Wat is die ‘tenzij’? Als jij een duidelijk eigen verhaal hebt waarom je een bijdrage deelt en het daarmee een bijdrage van jou is. Bijvoorbeeld onderstaande bijdrage van Frank Vrolijks. Hij deelt een bijdrage van zijn bedrijf over zijn vertrek, met daar een eigen boodschap bij. Of mijn bijdrage over mijn zoon. Beide voorbeelden kregen meer reacties dan de oorspronkelijke bijdrage. Hoe lang moet dan die tekst zijn? Om een gedeelde bijdrage bereik te geven in je eigen netwerk helpt het extra als: jouw tekst minimaal 100 woorden heeft je er eigen hashtags bijplaatst, anders dan in het oorspronkelijke bericht je de oorspronkelijke auteur ‘tagt’ en dat deze ook reageert Dit zijn de indicatoren die LinkedIn gebruikt, om aan te nemen dat het echt een eigen tekst is van jou. Vernieuwing 1: delen of reposten? Je kan sinds voorjaar 2022 een bijdrage zowel delen als reposten. Bij reposten kan je geen eigen toelichting geven, bij delen wel. Vernieuwing 2: je eigen commentaar omzetten in een bijdrage Je kan van je eigen commentaar zelf een bijdrage maken. Om de verwarring wat groter te maken: LinkedIn noemt het reposten, maar het is hetzelfde als delen. Waarom blijft LinkedIn ons verleiden om te delen? Het lijkt natuurlijk wat tegenovergesteld: je wordt aangemoedigd om iets te doen, en het heeft voor je eigen bereik geen zin. De enige verklaring is dat delen laagdrempelig is, en dat LinkedIn daarom mensen faciliteert het te doen, zodat ze in elk geval het idee hebben iets te doen, iets te plaatsen. En waarom houdt LinkedIn niet van delen? Uiteindelijk wil LinkedIn maar een ding: dat jij en ik het er interessant vinden op onze tijdlijn. En dat doen we niet als we telkens hetzelfde bericht langs zien komen. Dus dat probeert LinkedIn zoveel mogelijk te vermijden. Hoe kan je interessante bijdragen het beste aandacht geven en je eigen netwerk erop attenderen? Wat kan je dan wel doen als je het bereik van relevante informatie of mooie initiatieven wil vergroten en in je eigen netwerk kenbaar maken? Daar zijn zeker mogelijkheden voor, zoals: * deel het met een toelichtende tekst, zie de beide voorbeelden * commentaar geven, tag eventueel anderen in dat commentaar, dat helpt nog extra * delen met geen of weinig tekst: oké, soms heb je geen tijd of energie om origineel te zijn en wil je gewoon snel dat bericht delen klikken op ‘lees meer’ * een like geven De wijsheden in deze mail zijn gebaseerd op het jaarlijkse algoritme rapport van Richard van der Blom, en verder gewoon mijn eigen waarneming. |
Deze suggesties van LinkedIn MOET je negeren, tenzij…
Klaar om je business een boost te geven?
Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.