Ik erger mij aan de uitnodigingen van connecties om hun bedrijfspagina te volgen. Een kleine steekproef deze week bevestigt mijn irritatie: 3 van de 4 keer slaat zo’n uitnodiging nergens op en is het verspilde moeite. Ik leg je uit: 1 – waarom ik het 3 van de 4 keer verspilde moeite vind van degene die mij uitnodigt, 2 – wanneer het wel zinvol is om een connectie te vragen een bedrijfspagina te volgen en 3 – hoe je de mogelijkheid connecties uit te nodigen extra slim inzet. Wil jij uitnodigingen om bedrijfspagina’s te volgen nooit meer ontvangen? Dat kan en ik laat je zien hoe je dat instelt, onderaan deze blog. 1 Waarom 3 van de 4 keer verspilde moeite De belangrijkste reden om de term verspilde moeite te gebruiken is dat ik heel vaak zie (in mijn steekproef dus 75%) dat er geen recente bijdrage is geplaatst en de eerste weken nadat ik die uitnodiging kreeg ook geen bijdrage is geplaatst vanuit die bedrijfspagina. Tegen de tijd dat er dan wel een nieuwe bijdrage is vanuit die bedrijfspagina krijg ik die niet meer te zien als niet meer verse volger. Dat zit zo: Ben je net een nieuwe connectie of volger van een persoon of bedrijfspagina, dan krijg je vrijwel zeker diens recente en nieuwe bijdragen op LinkedIn te zien. Reageer je daarop, dan onthoudt het algoritme van LinkedIn dat die persoon of organisatie interessant voor je is en is de kans groot dat je een volgende bijdrage ook te zien krijgt. Is er geen recente bijdrage op LinkedIn geweest, en verschijnt er ook niets in de eerste weken nadat je connectie of volger bent geworden, dan is de kans minimaal dat een bijdrage in de tijdlijn van volgers en connecties komt. 2 Wanneer is het wel zinvol om connectie te vragen een pagina te volgen? Op het moment dat je op je bedrijfspagina regelmatig bijdragen plaatst dan kan het zinvol zijn om een connectie te vragen je pagina te gaan volgen. Zij krijgen dan een bijdrage van je te zien in de tijdlijn, en reageren ze daar op, dan weet LinkedIn dat het relevant is voor je. Dat is net als die 25% in mijn steekproef. Dat was van een stichting die regelmatig plaatst. Ik kreeg na acceptatie onmiddellijk een recente bijdrage van die stichting in mijn tijdlijn. En omdat die stichting ook nog eens gaat over Spinoza, een betekenisvolle filosoof die in mijn buurt heeft gewoond, heb ik natuurlijk direct met een ‘like’ gereageerd. Weet LinkedIn ook dat ik bijdragen van die bedrijfspagina interessant vind. 3 De mogelijkheid om connecties uit te nodigen extra slim inzetten En wanneer zet je deze functionaliteit nou extra slim in, naast dat je zelf alleen je connecties uitnodigt waarvan je een vermoeden hebt dat de content van die bedrijfspagina relevant is? Je maakt collega’s (tijdelijk) contentbeheerder van die pagina, zodat zij hun eigen connecties kunnen uitnodigen om de pagina te volgen. Als de bedrijfspagina voor die connecties interessant is. Kunnen die collega’s trouwens ook zelf posten. Dat is een heel ander onderwerp, kom ik een andere keer op terug. Echt niet meer Heb je te veel connecties die ondoordacht uitnodigen om te volgen sturen? Wil je echt geen uitnodigingen meer ontvangen om bedrijfspagina’s te volgen? Schakel die optie dan eenvoudig uit. Ga naar ‘uitnodigingen beheren’, via ‘mijn netwerk’ in de grijze menubalk, of via deze link, en stel in dat je niet meer uitgenodigd kan worden. Zelf had ik die stichting over Spinoza in Den Haag niet willen missen. Ik laat de mogelijkheid mij uit te nodigen open, ondanks die ergernis. |
Dit slaat 3 van de 4 keer nergens op
Klaar om je business een boost te geven?
Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.