Het was erin geslopen. Ik voelde steeds meer onrust als ik dacht aan mijn bedrijfspagina op LinkedIn. Als LinkedIn-strateeg vind ik dat mijn eigen uithangborden in orde moeten zijn. En mijn bedrijfspagina begon steeds meer te lijken op een uithangbord waar storm Eunice mee gespeeld heeft: gehavend en incompleet. Bedrijfspagina’s vind ik voor ondernemers als mijzelf niet zo belangrijk Ik ben van mening dat zelfstandige ondernemers zoals ik op LinkedIn beter op hun persoonlijk profiel kunnen focussen dan op die bedrijfspagina. Meer aandacht naar het contact met je klanten dan naar dat extra uithangbord, om die metafoor door te trekken. Dus moet je, als je net als ik zelfstandig ondernemer bent, wel een goed verzorgde en complete bedrijfspagina maken. Je kijkt er af en toe naar en plaatst een actuele bijdrage, meer is niet nodig. Een mooi en intact uithangbord, dat je af en toe even afstoft of een nieuw likje verf geeft. Dat laatste –regelmatig een bijdrage plaatsen- deed ik zelf al veel te lang niet meer. Ik begon mij er steeds ongemakkelijker over te voelen. En ik kon ook niet meer beslissen wat ik dan nog wel of niet op de pagina zou plaatsen. Maar nu ben ik eruit wat ik doe met mijn bedrijfspagina Mijn bedrijfspagina, mijn uithangbord, heeft een kleine ‘make-over’ gekregen. Zodat ik hem weer volop voor mijn bedrijfsdoelen gebruik. Maar mijn focus blíjft liggen op mijn persoonlijke profiel. Waarom die focus op je persoonlijke profiel? LinkedIn blijft een netwerk waarin het om personen en persoonlijke verbinding gaat. En dat kan je op je profiel het beste tot uiting laten komen. Niet alleen omdat je daar zichtbaar bent als mens, met je eigen naam en gezicht. Je achtergrond en ervaring goed tot zijn recht kan laten komen. Maar ook om deze redenen: Je hebt meer mogelijkheden om te reageren op anderen dan vanuit je bedrijfspagina Je gaat wederzijds connectie aan met anderen, en hebt de mogelijkheid om persoonlijke berichten te sturen Je kan klanten en relaties persoonlijk geschreven aanbevelingen laten schrijven Bovendien is het bereik van vergelijkbare berichten nog altijd vele malen hoger vanuit een persoonlijk profiel dan vanuit een bedrijfspagina. Maar met je bedrijfspagina kan je steeds meer LinkedIn maakt wel steeds meer mogelijk voor bedrijfspagina’s: * De typen content die je kunt plaatsen zijn hetzelfde geworden als vanuit je profiel. * Er zijn steeds meer mogelijkheden om als bedrijfspagina te reageren op content van anderen. * Er zijn uitgebreide statistieken beschikbaar. Inderdaad super functioneel voor organisaties en voor een samenwerkingsverband. En o ja: je kan ook je connecties van je persoonlijke profiel uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen. Maar dat slaat echt nergens op als je niet vervolgens regelmatig relevante content plaatst voor al die volgers. Het is dan betekenisloos dat je pagina volgers heeft. Wat doe ik dan vanaf nu op mijn bedrijfspagina? Dat ik ‘m zelf een tikje had laten verslonzen, in combinatie met de grotere mogelijkheden die LinkedIn biedt voor bedrijfspagina’s, maken dus dat ik er meer mee ga doen. Maar alleen wat overeenkomt met mijn bedrijfsdoelen. Mijn bedrijfspagina wordt weer een passend uithangbord. Mijn bedrijfspagina ziet er nu daarom niet meer superpassief uit. De achtergrondfoto laat duidelijk zien wat er te vinden is. Ik plaats er een document over de basis van je bedrijfspagina, en leg uit waarom mijn persoonlijk profiel mijn focus heeft. Posts die ik schrijf die iets met een bedrijfspagina te maken hebben plaats ik er ook. Ik ga jou en mijn andere LinkedIn-connecties niet vragen om de pagina te volgen. Heeft geen zin want daarvoor zal ik er niet genoeg bijdragen plaatsen. Daarmee is mijn bedrijfspagina weer een goed verzorgd extra uithangbord. Als je je afvraagt of een bedrijfspagina voor jou wel of niet handig is, en wat je er dan moet plaatsen, vind je er nuttige informatie. De stormschade is verholpen 😉. |