Ik heb onderbouwd bewijs ervaren van mijn stelling dat actief zijn op LinkedIn meer is dan regelmatig iets plaatsen. Want de afgelopen maanden heb ik heel vaak gehoord: ‘je bent weer actief op LinkedIn zag ik’. Terwijl ik dit jaar tot nu toe twee keer iets heb geplaatst. Over mijn verkeersongeluk op 2 januari, en over dat ik weer een live training heb gegeven eind augustus. Ik heb wel vanaf maart-april dagelijks op LinkedIn gekeken, en gereageerd op anderen. En die activiteit bestaat dan uit belangstelling tonen, commentaar geven enzovoort. Goed nieuws dus voor iedereen die wel actief wil zijn op LinkedIn maar om wat voor reden dan ook (nog) niet zelf berichten plaatst. Die negen veranderingen Nu dus weer een eerste artikel van mijn hand. En dan maar gelijk met een overzicht van wat er is gebeurd op en rondom LinkedIn in 2024. Althans, wat ik de 9 belangrijkste vind. 1-Het dagelijks bereik is weer gestegen Het aantal Nederlands dat dagelijks op LinkedIn zit, is weer gestegen: momenteel zijn dat er 1.2 miljoen. (bron: Newcom, in 2023 was het 1 miljoen). Nederlanders die iedere dag kijken op LinkedIn, op hun mobiel of op hun desktop. 2-De verleiding om een betaalde versie te nemen wordt steeds groter Het valt mij op dat LinkedIn steeds meer zijn best doet om ons ervan te overtuigen dat een betaalde versie onmisbaar is. Door er steeds subtieler op te wijzen, en door functies uit de gratis omgeving te halen. Zo is nu bij iedereen in de gratis omgeving de limiet van maar 5 keer per maand een toelichtende tekst te schrijven bij een linkverzoek. Te omzeilen door dan maar geen begeleidende tekst bij mensen die je al een beetje kent. En, dat sowieso, gelijk nadat je met iemand bent gelinkt een persoonlijk berichtje sturen. In de betaalde versie voor werkzoekenden zijn AI toepassingen geïntegreerd, er zullen er vast meer volgen in andere betaalpakketten. 3-Creatormodus opgedoekt De Creatormodus is opgedoekt, en de mooie extra’s die erbij zaten zijn nu voor iedereen toegankelijk. Dat wil zeggen de LinkedIn nieuwsbrief, en LinkedIn Live, een de mogelijkheid een link onder je naam te zetten op je profiel. En bij iedereen staat dus weer standaard ‘Connectie maken’ als eerste actie. Tenzij mensen dat zelf anders hebben ingesteld, of als je bij een 3e graads connectie bent. Wil je dan toch linken, klik dan op ‘meer’. 4-### Hashtags verliezen hun waarde Hashtags, waar je allerlei mooie dingen mee kan, zijn een stuk minder belangrijk geworden. Het zoeken erop hapert al wat, je kan het niet meer als zoekfilter bij personen gebruiken, en het al of niet gebruiken van hashtags in een post draagt al minder bij aan het bereik van een post. 5-Je ingeplande post bewerken Hoera, je kan nu ook ingeplande posts bewerken. Altijd handig om ze nog even extra door te lezen voor de publicatie, want zoals je weet teksten worden vanzelf beter als je er na 1 of meer dagen opnieuw naar kijkt 6-Bij externe links alleen nog maar kleine screenshots Als je een externe link plaatst dan zie je daarvan een screenshot voortaan alleen nog in een klein vak. 7-Alle bedrijfspagina’s nu een berichtensysteem Het begon al in 2023 en is nu overal uitgerold: alle bedrijfspagina’s kunnen nu berichten ontvangen. Let wel op: de knop ‘bericht sturen’ staat nu standaard op je bedrijfspagina. Wil je dat niet, maar bijvoorbeeld wel een link naar je website, pas dat dan snel aan. 8-Bedrijfspagina’s hebben een eigen feed Er is ‘aan de achterkant’ van alles verbeterd voor beheerders van bedrijfspagina’s. De naar mijn idee belangrijkste: een eigen feed. Met de posts van de pagina’s die je volgt als bedrijfspagina, en die van de medewerkers. 9-Berichtenbox verbeterd In je berichtenbox op LinkedIn zijn er nu allerlei verbeteringen, het voert wat ver om ze hier te beschrijven. Het helpt je om deze mooie functionaliteit te gebruiken. Alleen al omdat mensen met wie je persoonlijk berichten uitwisselt zien vrijwel zeker je eerstvolgende post. Overigens: hoe groot of klein die wijzigingen ook zijn, de kern van LinkedIn blijft voor mij overeind: een platform dat jou en je organisatie kan helpen bij je professionele doelen. In de stijl en intensiviteit die bij jou en je organisatie past. Misschien zelfs zonder zelf actief te posten? |
Goed nieuws voor mensen die (tijdelijk) minder plaatsen op LinkedIn
Klaar om je business een boost te geven?
Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.