Skip to content

Hoera, 3000 connecties



Is het belangrijk om veel connecties te hebben?

Er zijn een paar voordelen, en een paar nadelen aan het hebben van veel connecties.
En of het wel of niet belangrijk is hangt ook af van je antwoord op de vraag: wat is je doel met LinkedIn? Bijvoorbeeld je begeleidt samengestelde gezinnen om zo harmonieus mogelijk met elkaar om te gaan. Dan is veel connecties handig want iedereen kent wel kennen die daar behoefte aan heeft.
Of je werkt voor specifieke functionarissen in een specifieke bedrijfstak. Dan is het belangrijker dat je connecties aan die criteria voldoen.

Waarom weinig connecties

Een hoger bereik van je berichten hangt maar voor een klein deel af van het aantal connecties, veel bepalender is hoe actief je bent, en hoe er op jouw bijdragen wordt gereageerd.
De waarde van geconnect zijn terwijl je niet eens meer kan traceren waarom je ooit een connectie aanging met iemand is nihil. Je netwerk zegt dan ook niet veel meer over jou. Behalve dat je veel connecties hebt.
Wanneer je een drempel opwerpt om te linken, wordt een connectie met jou schaarser en exclusiever.

Waarom veel connecties

Naar connecties kan je direct een bericht sturen, en je ziet de contactgegevens van je connectie (mits ingevuld en zichtbaar gezet door die persoon). Door persoonlijke berichten te sturen kom je ook veel sneller in elkaars tijdlijn met je bijdragen.
Als jij geconnect ben met iedereen met wie je hebt gestudeerd, samengewerkt als collega, opdrachtgever of opdrachtnemer, ontmoet hebt op het schoolplein of bij een zakelijk netwerk, een visie of belang deelt, dan zegt dat iets over jou. Als persoon en als professional. Anderen kunnen jou sneller plaatsen door de gemeenschappelijke connecties. Je hebt soepeler een gespreksonderwerp omdat je in een keer ziet wie of wat je gemeenschappelijk hebt.
Niet Invullen Voor Een Ander: ‘waarom zou ik met die oud-collega/ medecursist/ … geconnect zijn, of geconnect blijven, die doet nu …’. Maar je weet nooit wat die persoon nog voor stappen gaat zetten, een vraag van iemand tegenkomt enzovoort. En dat jij dan ineens in het actieve geheugen zit door je activiteit op LinkedIn.

Mijn Linkstrategie

* Bij connectieverzoeken stuur ik altijd een toelichting. En ik stuur alleen connectieverzoeken naar mensen waar ik echt contact mee had, ‘live’ of op LinkedIn.
* Bij Linkverzoeken vraag ik bij uitnodigingen zonder tekst altijd eerst om een toelichting. Komt die niet of vind ik die te standaard, dan wijs ik het af. Bij connectieverzoeken met tekst kijk ik of ik die persoon ook ken, zo niet of iemand interessant kan zijn voor mij.
* Linkverzoeken met een salestekst erin sla ik altijd af

Kunstmatig op 3000? 

Die 3000 connecties op LinkedIn heb ik ‘handmatig’ bereikt. Geen extra tools voor mij, of posts op LinkedIn waarin ik oproep met mij te connecten.
Dat waanzinnig mooie punt van die foto heb ik lopend bereikt. Dat er zo groot 3000 staat is niet voor dat handjevol wandelaars. Vanaf de andere kant kan je er – in de winter- met een skilift komen.
Dan ben je toch veel minder voldaan dan wanneer je lopend zo’n punt bereikt.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.