Skip to content

Laag bereik op LinkedIn, hoe erg kan het zijn?

Op een dag spreek ik twee volkomen verschillende klanten, die allebei dezelfde vraag hebben: ´Hanneke, hoe kan het dat mijn post bijna geen bereik heeft, wat had ik anders moeten doen?’.  
Beide klanten hadden wèl resultaat. Dat heb ik ze vooral laten zien. Met nog wel een paar tips hoe het bereik beter kan. 

Klant 1:
Dat is Mark, hij biedt bijzondere trainingen voor een doelgroep die niet heel actief is op LinkedIn. Hij heeft al wel een flink aantal connecties in die doelgroep. En Mark plaatst slechts incidenteel iets op LinkedIn. Inderdaad, Mark had maar 6 likes. Dat is al gauw het geval als je nauwelijks plaatst en je bericht niet:

*enorm verrast
*heel grappig is
*of over een opvallend succes gaat.

Die 6 likes waren wel allemaal precies van het soort klanten waar Mark mee in contact wil komen. Op mijn aanraden heeft Mark die 6 mensen een persoonlijk bericht gestuurd, en dat leidde al direct tot een afspraak.

Klant 2:
Marieke, die voor de top van het Nederlandse bedrijfsleven werkt. Zij post niet vaak, maar heeft dan doorgaans wel hoog bereik, omdat die bijdragen meestal over een opvallend succes gaan. Maar nu had ze een artikel van haar bedrijfspagina gedeeld. Artikelen scoren al slecht, gedeelde berichten scoren al slecht, en het was een meer inhoudelijk artikel.
Tegelijkertijd: Marieke kreeg ook een persoonlijk bericht van een vage bekende, wel zo ongeveer uit het hart van haar doelgroep, met een opmerking over het artikel en het voorstel om binnenkort een kop koffie te drinken.

Twee voorbeelden van laag bereik en groot succes
Mijn tips aan Mark:

*je zit duidelijk goed met je content voor je doelgroep
*plaats regelmatiger
*kijk altijd zorgvuldig naar de reacties.

Mijn tip aan Marieke:
*schrijf een eigen tekst, niet te kort niet te lang, dat helpt voor het bereik van een gedeeld bericht
*varieer in de vorm, maak er bijvoorbeeld een document van
*er staat kennelijk iets in wat precies jouw doelgroep treft, dus benut de kracht van herhaling, met telkens een net andere invalshoek.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.