Skip to content

Ondergesneeuwd op LinkedIn: dat vraagt actie, net als voor mij met mijn dakgoot

Ik heb vorige week iets geleerd wat ik op LinkedIn allang kan. Dat je beter direct aan het werk kan gaan als je wordt ondergesneeuwd. Op LinkedIn wist ik al dat je grote belangstelling niet moet laten weglekken. Voor mijn dakgoot zal ik, na forse waterschade vorige week, bij een volgende sneeuwbui keer sneller sneeuwruimen.

Superveel reacties krijgen, en dan?  

Mijn waterschade doet mij denken aan Petra. Petra begeleidt succesvolle trainers en coaches in het stroomlijnen van hun bedrijf. Ze is erover geïnterviewd in een vooraanstaand magazine. Uiteraard heeft zij dat artikel op LinkedIn geplaatst. Het artikel verwoordt immers uitstekend haar visie, en ze is er trots op.

Normaal krijgt Petra niet zoveel reacties op LinkedIn. En dat hoeft ook niet, er is maar een kleine groep voor wie haar dienstverlening echt relevant is.

Maar nu werd haar bijdrage gedeeld en becommentarieerd door iemand met veel bereik, echt een ‘influencer’ voor startende ondernemers.

Al die aandacht

Ineens had Petra iets van 30.000 views, honderden likes en tientallen commentaren en tientallen connectieverzoeken. Petra was blij, natuurlijk, met al die aandacht voor haar post. En daar bleef het bij.

Je laten ondersneeuwen, en verder over tot de orde van de dag

Petra deed niets met de vele reacties. Een prima manier om met de meeste reacties om te gaan: reacties van mensen met wie Petra verder geen verbinding had of wilde. Maar een enorme gemiste kans voor de interessante mensen die vast en zeker tussen al die reacties zitten.

Twee keer een half uur

Mijn advies aan Petra was simpel: laat je niet gek maken, maar besteed hier wel aandacht aan. Al is het twee keer een half uur. En dan ga je:

  • De commentaren lezen en reageren waar relevant.
  • Kijken naar degenen die reageerden. Wie daarvan kan interessant voor je zijn. En ga met die mensen de verbinding aan. Door een connectieverzoek te doen. Of, als ze al connectie zijn, een berichtje te sturen.
  • Geef aandacht aan de connectieverzoeken. Zijn ze zonder bericht: vraag waarom ze willen connecten. Zijn ze met bericht: accepteren, en gelijk een vraag stellen om te checken of het een interessant iemand voor je kan zijn.

Met andere woorden: doe iets met al die reacties. Alleen al vanwege je bestaande contacten die je weer extra kan aanhalen. Om die positieve belangstelling voor jou niet te laten wegsmelten.

Twee keer de kou in

Bij mij thuis stond gelukkig ons vaste onderhoudsbedrijf snel op de stoep. De resterende sneeuw is uit de dakgoot gehaald en er was een noodreparatie.

Ons huis heeft nog meer dakgoten en het ging op andere plaatsen ook druppelen. Die goten ben ik zelf met een schep gaan leegmaken, twee keer een half uur tussen de bedrijven door.

En verder

Een volgende keer als het sneeuwt, ga ik zelf direct zoveel mogelijk sneeuw van de daken scheppen.

Petra hoef ik een volgende keer niet te adviseren. Die heeft nu een paar interessante afspraken op basis van die bijdrage met veel bereik, en weet een volgende keer dat ze ondersneeuwt hoe ze de reacties die voor haar doelen interessant zijn, warm kan houden.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.