Het lukt mijn klant Karel maar niet om op LinkedIn een bepaald bedrijf te taggen. Hij had er allerlei redenen voor bedacht, maar de oorzaak bleek juist heel simpel te zijn. Door een van die twee misverstanden over ‘taggen’. Leg ik zo uit. Eerst WAT, WAAROM en WANNEER WAT: taggen, labelen van mensen of organisaties, heet op LinkedIn ‘vermelden’ of ‘mentioning’ je tagt anderen door in je bijdrage op LinkedIn ‘@’ te tikken, en dan de naam van de persoon of organisatie taggen kan ook in een reactie op een post van een ander WAAROM: mensen en organisaties die zijn getagd krijgen daarover een melding, dus is de kans groot dat die personen of organisaties reageren en dat helpt weer flink helpt voor de zichtbaarheid van je bericht, ook bij de volgers en connecties van die personen en organisaties. WANNEER: je hebt een bijeenkomst of andere vorm van contact gehad met mensen je hebt met mensen gewerkt je verwijst naar content, of een visie, van een ander je bent er geheel zeker van dat de inhoud van jouw post (of de post waar je commentaar op geeft en iemand tagt) extra relevant is voor de persoon of organisatie die jij tagt, en hun netwerk Wat zijn die twee misverstanden? 1: Taggen kan alleen bij je connecties of bij organisaties de je volgt Je kan iedereen taggen, het is niet nodig om gelinkt te zijn, of een pagina te volgen. Personen kunnen wel instellen dat je hen niet kan taggen, voor een bedrijfspagina kan dat niet. 2: Taggen heeft altijd zin Taggen vergroot alleen het bereik van je bericht als degenen die getagd zijn een reactie geven. Als dat niet gebeurt, verkleint het zelfs het bereik van je bericht. Als je eenmaal zeker weet dat het kan… En Karel, toen die zeker wist dat het zou moeten lukken, omdat ik hem uitlegde dat het bij bedrijfspagina’s altijd kan, heeft hij nog eens goed gekeken naar hoe het bedrijf hun bedrijfspagina precies heeft genoemd. En toen lukt het wel. |