Skip to content

Waarom ChatGPT waardevol is voor jouw LinkedInstrategie

Wil je resultaat halen op LinkedIn, dan helpt het nou eenmaal om regelmatig iets te schrijven en op LinkedIn te plaatsen.
Heb jij dan ook weleens last van een leeg beeldscherm, als je een tekst voor LinkedIn wil maken?

Als je ChatGPT inschakelt en vragen stelt, krijg je gelijk tekst, en heb je in elk geval geen leeg beeldscherm meer. Maar heb je daar nou echt wat aan?

Ik heb gemerkt dat ChatGPT je kan helpen bij je eigen teksten, en meer dan dat.

Wat is dat ook alweer, ChatGPT?

Bij de introductie van ChatGPT stonden de kranten er bol van. Scholieren en studenten hadden ineens heel snel hun stukken af. In korte tijd hebben miljoenen mensen een account aangemaakt.

ChatGPT is een ‘robot’ die gebruikmaakt van AI-technologie. Het is in staat om de structuur en patronen van natuurlijke taal te begrijpen en kan deze kennis gebruiken om nieuwe tekst te genereren die lijkt te zijn geschreven door een mens, op basis van enorme datasets van tekstuele gegevens, zoals boeken, artikelen en internetcontent.

Hoe werkt het?

ChatGPT gebruiken, is heel simpel: je maakt een account aan en je stelt een vraag. Als het antwoord niet naar je zin is, kan je doorvragen. Als het te uitgebreid is of juist te kort door de bocht dan zeg je dat.
En het is (voorlopig) nog gratis ook.

Dus stel ik wil een blog schrijven over waarom ik denk dat succes op LinkedIn te vergelijken is met de voorbereiding op een marathon.
Als ik dan aan ChatGPT vraag krijg ik een keurige tekst:

“Succes hebben op LinkedIn is net zoiets als succes hebben op een marathon. Het kost tijd, toewijding en doorzettingsvermogen om je doelen te bereiken.Net als bij een marathon begint succes op LinkedIn met een goed plan. Je moet weten wat je wilt bereiken en welke stappen je moet nemen om daar te komen. Dit betekent dat je je profiel moet optimaliseren, content moet delen die relevant is voor je doelgroep en je netwerk moet uitbreiden.

Maar net als bij een marathon gaat het niet alleen om het maken van een plan. Je moet ook consistent zijn en hard werken om je doelen te bereiken. Dit betekent dat je regelmatig content moet delen, actief moet zijn in groepen en connecties moet onderhouden. Het kost tijd en energie, maar de beloning is de moeite waard.

Net als bij een marathon zijn er ook ups en downs op LinkedIn. Je zult successen behalen, maar je zult ook tegenslagen tegenkomen. Maar het belangrijkste is om niet op te geven. Net als bij een marathon is doorzettingsvermogen essentieel om succes te behalen.
En net als bij een marathon is succes op LinkedIn geen sprint, maar een lange afstand. Het kost tijd en toewijding om je doelen te bereiken, maar als je vasthoudt en blijft werken, zul je uiteindelijk de resultaten zien die je zoekt.

Dus als je succes wilt hebben op LinkedIn, behandel het dan als een marathon. Maak een plan, wees consistent, werk hard en geef niet op. Net als bij een marathon zul je uiteindelijk de finishlijn oversteken en het succes behalen waar je naar streeft”.

Toch heb ik niet de illusie dat als ik zoiets op LinkedIn plaats, dat mensen hierop aanslaan en gaan denken ‘die Hanneke, daar kan ik terecht over LinkedIn’.

Ondertussen wil ik al jaren een blog over dit onderwerp schrijven.

Dan ga ik eerst vertellen over mijn marathons. Over dat ik van anderen hoorde hoe het ging en toen gelijk dacht: zo ga ik het niet doen. Misschien zelfs waarom ik tijdens mijn eerste marathon in de bergen opgaf, en waarom het toen het jaar daarna wel lukte. Over hoe ik de voorbereiding deed. Waarom schema’s wel of niet voor mij werkten. Ik ga vertellen hoeveel ik ook kon genieten van de voorbereiding. Dat ik voor mijzelf een heel specifiek doel had. En de hele tijd vertaal ik dat naar LinkedIn, en geef ik concrete tips.

Wat weet je na dat blog:

* Waarom je een marathon lopen kan vergelijken met een LinkedInstrategie
* Een paar nuttige en concrete tips over LinkedIn
* Je hebt wat meer beeld bij mij, waarom je als je meer resultaat uit LinkedIn wil voor mij gaat kiezen
* Of je weet waarom je niet met mij wil werken, liever lekker gaat shoppen naar een zo goedkoop mogelijke losse training. Of gaat zoeken naar iemand die met keiharde salesresultaten schermt.

Weet je dat ook na die ChatGPT-tekst?

Nee

En dat is precies waarom ik van mening ben dat ChatGPT super waardevol is.

Ja, het helpt je van je lege beeldscherm af.

Maar nog veel belangrijker: je onderscheidt jezelf niet met ChatGPT, hoe geraffineerd het ook wordt.
Als jij jezelf wil onderscheiden vanwege de unieke kwaliteiten die jij biedt, jouw visie: je valt voortaan extra op met teksten die echt van jou zijn.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.