Vanochtend was ik bij een netwerkbijeenkomst, en die werd zoals gebruikelijk afgesloten met een wijze spreuk, deze keer:
Wie nooit twijfelt heeft zelden geleerd
Die is uit mijn hart gegrepen, zeker nu ik de laatste voorbereidingen tref voor mijn week “Overstijg jezelf als ondernemer”. Want ik word echt heen en weer geslingerd tussen twijfel en heel veel goede zin.
Ik neem klanten mee de bergen in om hen te helpen stappen te zetten met hun bedrijf en hoe gaat dat zijn?
Wat ik ga doen is precies dat waarin ik de afgelopen jaren al veel klanten heb begeleid: een “casestudy”.
Het geeft mij de nodige rust om de voordelen van een casestudy nog eens op een rij te zetten, om even het gevoel van “het moet perfect” van mij af te zetten. En ik deel die voordelen graag met je want het is zo’n geweldige manier voor beweging in je bedrijf, om je bedrijf te laten groeien.
Wat is een casestudy?
Maar eerst de definitie van een “casestudy”: Een ervaring met klanten, bedoeld om een bepaald resultaat te bereiken, in een afgebakend tijdsbestek, en die de waarde van die dienst laat zien.
Dus je hebt een idee, bedenkt een prijs waardoor je in elk geval uit de kosten bent, en vertelt je klanten dat je dit product hebt en dat je het wilt testen. Je doet de casestudy met één of een paar klanten, en afhankelijk van de reactie van je klanten zet je je idee door, of pas je het aan.
Wat zijn de voordelen van een casestudy:
1. Je test een idee, maar niet in een laboratoriumsituatie met proefpersonen. Nee, gewoon in het echt, met echte klanten, klanten die in jou geloven en die in jou investeren. Ook al is het voor een casestudy tarief, iedere investering van een klant vraagt commitment van die klant.
2. Het trekt je door je beginnersverlamming heen, je maakt een “kladversie” van je product die je kunt verbeteren. Je bent vrij van de gedachte dat het meteen “perfect” moet zijn.
3. Je onderscheid je van anderen die ogenschijnlijk hetzelfde doen omdat je met iets nieuws durft te komen, omdat je laat zien dat je voortdurend nadenkt over wat er anders en beter kan.
4. Het levert je taal die jij weer verder kunt gebruiken in je marketing. Want hoe je klant je producten waarderen, wat ze er aan hebben, dat is altijd net anders dan als je het zelf zou bedenken. En je kan quotes van klanten ook direct als testimonial voor je nieuwe product of dienst gebruiken!
5. Je kan je aanbod direct verder verbeteren, omdat je gaat ervaren wat wel en niet werkt, voor jou en voor je klanten.
Wat heb ik mij op de hals gehaald, denk ik een deel van de tijd. Maar op andere momenten stroomt de energie en stromen de ideeën, is het programma voor de week steeds leuker en raak ik steeds enthousiaster. En ik heb nu al heel wat klanten begeleid als businesscoach, dus dat gaat nu ook weer lukken.