Deze weken mogen de lezers van een landelijk dagblad aangeven welke film zij het beste vinden van de afgelopen 5 jaar. De Franse film ‘Intouchables’ staat tot nu toe bovenaan.
Waar gaat de film over?
De film vertelt het waargebeurde verhaal van Philippe, een vrijwel geheel verlamde en in materiele zin rijke man, en Driss, een werkloze ex-gevangene. Philippe is op zoek naar een nieuwe verzorger. Verschillende sollicitanten passeren de revue. Dan komt Driss, eigenlijk alleen vanwege zijn sollicitatieplicht. Philippe ziet wel iets in Driss door zijn onbevangenheid en kiest voor hem. Hij ervaart het als een verademing om eens niet als zielige ‘Intouchables” (onaanraakbare) benaderd te worden, maar als persoon.
De twee mannen groeien naar elkaar toe en er ontstaat ook nog eens een hechte vriendschap die tot de dag van vandaag voortduurt.
Inspiratie voor zorgprofessionals
Beste film is natuurlijk een relatief begrip, maar voor mij is ‘Intouchables’ in elk geval met stip de meest inspirerende film voor iedere ondernemende zorgprofessional. Waarom? Allereerst om het ontroerende verhaal en de waarde die Driss, de zorgverlener, biedt aan Philippe, de patiënt die niet patiënt wil zijn. Daarnaast ingrediënten als goed acteerspel, een verhaal met vaart, humor, mooie filmmuziek en een ‘feel good’ einde. En de film biedt een paar prachtige lessen. Over jezelf durven onderscheiden, de resultaten die je biedt en je klanten in hun waarde laten.
Welke waardevolle lessen kunnen ondernemende zorgprofessionals hiervan leren?
- Wees jezelf
We zien aan het begin van de film alle sollicitanten keurig vertellen wat ze allemaal al kunnen en al hebben gedaan. Maar niet Driss. Hij intrigeert door zijn eigenheid. Want dat mensen Philippe kunnen verzorgen, dat weet Philippe wel. Hij wil vooral onbevangenheid zien. Iemand die hem serieus neemt. Iemand die hem pleziertjes en onverwachtse uitstapjes gunt. - Biedt aan wat je als persoon te bieden hebt
Natuurlijk heeft iedere zorgprofessional zijn of haar deskundigheid. Dat is je basis. Maar bereik je niet veel meer, en net dat extra, als je ook een van je andere expertises inzet. Natuurlijk zit niet iedere invalide man te wachten op een verzorger die de draak met hem steekt. Een ander wil misschien liefst een verpleegkundige die ook zingt als klassiek geschoold zanger Of die ook heel lekker kan koken. - Vergroot uit wat wel kan
Hoe mooi is het om je juist te onderscheiden omdat je werkt op basis van wat iemand wel kan. Bijvoorbeeld omdat je leerlingen die zijn vastgelopen in het onderwijs zo wezenlijk anders benadert dat ze tegen de verwachtingen in wel kunnen klokkijken en geld tellen. Wel hun havo of vwo halen. Of, zoals bij Intouchables, waarbij Driss Philippe zelfs verrast met iets waarover Philippe niet eens meer over durfde te dromen.
Wil jij je ook meer onderscheiden op basis van je eigen expertise en dromen? Kijk dan met de bril van Philippe naar jouw communicatie. Als je een website hebt, wat communiceer je daar? Wordt jouw klant daardoor geraakt. Of je samenvatting op je LinkedIn profiel. Ben je “13 in een dozijn” met een indrukwekkende opsomming van wat je hebt geleerd en gedaan of onderscheid jij je met jouw visie, jouw methode, de resultaten die jij beoogt, de resultaten die jij al hebt bereikt bij het type klant waar jij mee wil werken?