Skip to content

Dit plaats ik nu op wel LinkedIn, en niet omdat LinkedIn het nieuwe Facebook zou zijn

Vorig jaar stonden mijn zoons in de NRC (en op Facebook)

Vandaag precies een jaar geleden stonden mijn beide zoons op de achterpagina van de NRC, in de rubriek ‘Opnieuw’. Ik heb het artikel een jaar geleden op Facebook geplaatst, en er kwamen veel reacties op.

Vandaag heb ik het artikel geplaatst op LinkedIn

Het was december 2018 eigenlijk geen bewuste keus om het niet op LinkedIn te plaatsen. Maar nu wel om dat alsnog te doen.

En dat is niet omdat LinkedIn het nieuwe Facebook zou zijn. Ik hecht weinig waarde aan deze veelgehoorde uitspraak en ik gebruik LinkedIn als zakelijk instrument.

Ik doe het om deze redenen:

1-   Het lezen maakt mij nog steeds trots en ontroerd

Ik kan nog steeds trots en ontroerd zijn als ik het artikel zie. Vanwege het mooie beeld. Vanwege het resultaat van de fotograaf om de foto ‘opnieuw’ te maken. Vanwege de tekst: ieder woord is afgewogen, het is de journalist perfect gelukt om na een gesprek van een vol uur van het verhaal van mij en van mijn oudste zoon een sfeertekening te maken vanuit de waarneming van mijn oudste zoon toen en nu, in het format van de artikelenreeks.

2-   Dit verhaal hoort bij mij als professional

Dat ik alweer 20 jaar de trotse moeder ben van een zoon met down heeft mij ook als professional veel gebracht. Hoe ik tegen dingen aankijk, hoe ik mijzelf en mijn klanten enthousiast en op een positieve manier in beweging hou, ontleen ik voor een deel aan mijn ervaring in het opvoeden van mijn zoon. In mijn werk als businesscoach en LinkedInstrateeg breng ik als mens ook het nodige mee.

3-   Ik wil zelf toepassen wat ik mijn klanten leer

Voor veel van mijn klanten geldt: het is je eigen unieke mix van je werkervaring, hoe je in het leven staat en je expertise die jou uniek maakt. Ik moedig mijn klanten aan om dat goed te laten zien, daar zichtbaar in te zijn. Dan is het ook wel zo logisch en compleet als ik dat zelf ook doe.

Het is zakelijk relevant om jezelf te laten zien

De foto van mijn zoons plaats ik vandaag niet op LinkedIn om LinkedIn verder te ‘verfacebooken’, om er een gezellig platform van te maken waar je familiekiekjes deelt. Ik plaats hem op LinkedIn omdat de twee mannen op de foto me mede gemaakt hebben tot de businesscoach en LinkedInstrateeg die ik nu ben, en dát is relevant voor mijn klanten.

LinkedIn hoeft geen Facebook te worden

Maar professionals mogen op het zakelijke LinkedIn best relevante aspecten van hun particuliere ervaring tonen.

Zoals ik vandaag doe

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.