Skip to content

Dit vond ik niks op LinkedIn, en toch ga ik het doen

Oppervlakkige bullshit, dat vond ik de functionaliteit ‘vaardigheden en onderschrijvingen’ of ‘Skills & Endorsements‘ op LinkedIn. Die aversie stamt uit de periode dat LinkedIn startte met die functionaliteit. Ik kreeg toen ineens van allerlei oud-collega’s en vage bekenden het verzoek elkaar vaardigheden toe te kennen. Het druiste in tegen mijn gevoel van integriteit en ik heb het gevoel van oppervlakkige bullshit nooit helemaal los kunnen laten.

Integriteit kan je zelf bewaken

Maar toen ik onlangs in gesprek met een collega LinkedIn-expert de voor- en nadelen op een rij zette, besloot ik om die ‘vaardigheden en onderschrijvingen’ voor mijzelf toch maar toe te gaan passen. Het is, besloot ik, een van die dingen waarvoor je maar beter over je aarzelingen heen kan stappen. Want het draagt bij aan je zichtbaarheid, aan het rendement van jouw inzet op LinkedIn. En je hebt zelf in de hand waarop je wordt onderschreven. Daarmee kun je die integriteit zelf bewaken. Dat scheelt, voor mijn gevoel.

Benieuwd waarom ik tot die slotsom kwam? Hoe deze functie je zichtbaarder maakt en hoe je dit voor jezelf slim kan toepassen? Lees even door, ik laat het je zien.

Wat is dat dan, die vaardigheden of onderschrijvingen?

Even een korte uitleg: naast geschreven persoonlijke aanbevelingen kan je op LinkedIn jezelf laten onderschrijven door connecties op je vaardigheden. Iemand die op jouw profiel komt, ziet het als haar of zijn connecties jou hebben onderschreven. Of, zoals in het voorbeeld hiernaast, hoe belangrijk de mensen wel niet zijn die jou hebben onderschreven.

Wat leveren vaardigheden en onderschrijvingen je op?

  • Ze helpen je om tevoorschijn te komen op zoekresultaten. Heel plat: als iemand een teamcoach zoekt in de regio Arnhem en jij bent meerdere keren onderschreven op de vaardigheid teamcoach en je concurrent niet, dan is de groot kans dat jij als eerste tevoorschijn komt.
  • Je bent weer wat meer ‘social proof’, betrouwbaar doordat anderen je aanbevelen. Mensen kunnen zien wie jou onderschreven heeft. Als dat connecties van je profielbezoeker zijn, vindt hij of zij dat helemaal relevant.
  • Vaardigheden en onderschrijvingen verhogen je Social Selling Index (SSI) voor de variabele ‘Het creëren van je eigen professionele merk’. En een hogere SSI betekent dat LinkedIn je een wat hogere gunfactor geeft in het algoritme. (Jouw eigen SSI vind je hier).

Bovendien worden er momenteel twee vernieuwingen uitgerold: je kunt straks aangeven in welke mate je vindt dat iemand die vaardigheden beheerst, en je kunt mensen binnenkort apart benaderen als ze op bepaalde vaardigheden vaak zijn onderschreven. LinkedIn hecht dus steeds meer aandacht aan deze functionaliteit.

Hoe werkt het?

Twee belangrijke uitgangspunten:

1. Je bent zelf geheel de baas over de vaardigheden waarin je onderschreven wil worden en door wie dat gebeurt. Je kan zelf verwijderen, toevoegen, je eigen termen gebruiken enzovoort. Je kan de volgorde waarin ze genoemd worden ook zelf bepalen, best belangrijk want er zijn er maar drie direct zichtbaar. Ook kan je, als je door mensen niet onderschreven wil worden, de onderschrijving van die persoon onzichtbaar maken.

2. Je kan er niet via LinkedIn om vragen. Uiteraard wel langs andere kanalen. En als je zelf iemand gaat onderschrijven is de kans groot dat die persoon dat ook bij jou doet.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.