Margot en Ingrid ontwikkelen een nieuw product. En allebei stelden ze mij de vraag: wat kan ik hiervoor vragen. En allebei kijken ze naar de uurtarieven van andere aanbieders, als basis voor hun eigen prijs.
Ik heb ze iets heel anders geadviseerd: kijk eens welke waarde jij je klanten biedt, en wat dat voor hen betekent.
Neem Margot, logopedist. Zij gaat ouders van kinderen met een spraakachterstand leren wat ze zelf thuis, vaak terloops, kunnen doen. Die ouders hoeven dan niet meer iedere week naar de logopedist met hun kind. Dat scheelt veel tijd. En zij kunnen hun kind beter begeleiden. Vooral dat laatste, dat is toch van onschatbare waarde?
Of Ingrid, die naast haar freelance werk als huisarts een apart bedrijf voor styling opricht. Wat besparen klanten wel niet op het kopen van kleding, als zij met veel meer kennis hun garderobe uitbreiden, en nooit meer miskopen hebben?
Ik deel graag 3 manieren om de juiste financiële waardering te krijgen met jou:
De eerste manier: goed kijken wat de meerwaarde is van jouw dienst. Niet alleen voor vandaag, maar ook voor morgen. En in je contacten met klanten en je eigen communicatie ook vooral die meerwaarde voor d klant benadrukken.
De tweede manier is om iedereen, en ook de politiek, duidelijk te maken dat de standaardvergoedingen voor jouw beroepsgroep te laag zijn: deze verkiezingstijd is de periode waarin zowel politieke partijen als de media ontvankelijk zijn voor signalen uit de samenleving. Dus schakel de media in en neem contact op met politieke partijen. De diëtisten hebben met dit persbericht hun punt gemaakt.
De derde manier is om je klant te laten vertellen wat hij van jouw dienst vindt. Dat kan door een ‘testimonial’, een getuigenis. Denk bijvoorbeeld aan de foto met ‘voor’ en ‘na’. Dit kun je zelf ook doen door klanten te vragen hoe de situatie eerst was (voor) en hoe de situatie nu is (na). Laat je klant vertellen wat jouw dienst hun heeft opgeleverd. En deze verhalen plaats je dan op je website en op je LinkedIn profiel.
Als extraatje krijg je nog een manier om de juiste financiële waardering te krijgen van mij: goed kijken naar anderen en je daardoor laten inspireren. Niet in de zin van: kijk eens naar de hogere tarieven van andere zorgverleners maar door te kijken naar zorgprofessionals die zelf de regie hebben genomen over hun manier van werken en de prijzen die zij daarvoor vragen.
Om je op weg te helpen heb ik een aantal zorgprofessionals geïnterviewd. Hun ervaringen heb ik beschreven in een e-book. Laat je inspireren en download via deze link het e-book.