Ga jij wel eens naar mogelijke klanten in een oude spijkerbroek met vaal T-shirt, uitgelopen mascara of een kapotte jas?
Het kan allemaal, want je bent zo goed, zo aardig, betekent zoveel, dat het voor die klant niet uitmaakt. De opdracht krijg je toch wel, de klant blijft wel komen.
Maar je zet jezelf wel op achterstand.
Dus je let op je kleding, je make-up, en zorgt ervoor dat je er uitziet zoals je wil overkomen, dat de eerste indruk die je geeft goed is, dat je door je uiterlijk jezelf niet op afstand zet. Toch?
Maar tegenwoordig is LinkedIn vaak het eerste moment dat je een indruk van iemand opdoet.
Voorafgaand aan een afspraak, als je iets over iemand hoort, als je een deelnemerslijst tevoren te zien krijgt…..
Ik zie regelmatig mensen die zichzelf op achterstand zetten door de eerste indruk op LinkedIn, alleen al door hun achtergrondfoto of het ontbreken daarvan.
Drie voorbeelden
Misser 1: Gemiste kans voor een volle zaal
Stel je mag spreken op een congres. Je hebt je zorgvuldig voorbereid.
Je weet zeker dat je verhaal geweldig is en je hebt ervoor gezorgd dat je er zelf pico bello uitziet. Maar dan laat degene die jou inleidt je LinkedIn profiel zien. Je was er nog steeds niet toegekomen om een achtergrondfoto te maken, best jammer! Want zo ziet het er dan uit voor de volle zaal:
Misser 2: Je zit op je eigen hoofd
Er is wel een nadeel aan achtergrondfoto’s voor LinkedIn: hoe de ander het op zijn beeldscherm ziet hangt geheel af van de scherminstellingen van de ander. Dat kan dus betekenen dat iets wat jij prachtig hebt gemaakt bij een ander interessante complicaties geeft. Zoals deze, ik zit ongeveer op mijn hoofd:
Misser 3: Functionele tekst die onleesbaar wordt
Of ook interessant: dat je tekst in de achtergrondfoto zet waarvan het de bedoeling is dat mensen het lezen. Best jammer als het er dan zo uitziet!
Dit zijn voorbeelden die ik zelf heb gemaakt. Maar je hoeft echt niet lang te zoeken op LinkedIn om bij anderen vergelijkbare voorbeelden te zien.
Maar gelukkig kan je op LinkedIn ook flink Japans ondernemen. Daar bedoel ik mee: kijken hoe anderen het doen en dat overnemen, met natuurlijk een persoonlijk sausje.
Zelf heb ik recent deze achtergrondfoto’s gemaakt met behulp van canva.com, een redelijk eenvoudige tool met veel gratis mogelijkheden.
Wil jij een achtergrondfoto maken maar heb je geen idee hoe en wat? Maak dan eventueel een vlakke plaat, in de kleur van je bedrijfslogo of gewoon een kleur die je mooi vindt.
Want:
-beter een gekleurde plaats als achtergrondfoto dan niets
-beter een plaat zonder teksten dan met teksten die maar half leesbaar zijn
-en beter geen afbeeldingen dan afbeeldingen waardoor er benen uit jouw hoofd groeien of andere verrassende combinaties.
En wil je van alles op LinkedIn maar het komt er nooit van?
Ik help je graag om sneller stappen te zetten in je bedrijf en in actie te komen, bijvoorbeeld door een goed doordachte en uitgewerkte strategie voor LinkedIn. Dat kan deze zomer in een hele bijzondere reis die ik aanbied: eind augustus ga ik met een groep ondernemers de bergen in: in de ochtend ga je wandelen, in de middag ga je werken aan je eigen bedrijf. Wat gaan we daar doen? Je leert over productontwikkeling, maakt een video voor je eigen bedrijf en de hele week werk je aan je doel wat je tevoren hebt gesteld, bijvoorbeeld: een uitgewerkte strategie voor LinkedIn.
De reis is al bijna vol. Dus heb je serieuze interesse, kijk op de pagina ‘Overstijg jezelf als ondernemer’ en neem snel contact op. De prijs is laag, het is de eerste keer dat ik dit aanbied en op deze manier mijn passie voor de bergen en mijn expertise als businesscoach inzet.