Skip to content

Een contentkalender op maat, 3 voorbeelden

Van mij krijg je geen format voor een contentkalender. 
Simpelweg omdat ik niet geloof in one-size-fits-them-all.

Wat ís een contentkalender?
Een contentkalender is een planning voor wat je wanneer plaatst op social media, op je website of mailt naar je verzendlijst. Werk je met collega’s dan is zo’n kalender onmisbaar. Pas dan kan je goed afstemmen en elkaar versterken.
Ook als het alleen om je eigen professionele doelen gaat is het handig om overzicht te houden en je inspiratie niet telkens op het laatste moment te moeten zoeken.

Als je een kalender maakt, denk dan aan het volgende:
* welke planningstermijn past het beste, per maand, per kwartaal, per jaar
* bedenk tevoren wat je streven is, van 1 – 3 keer per week tot eens per maand
* blader door oude content die je eerder maakte: wat leent zich om opnieuw te plaatsen, al of niet aangepast
* ook handig om terug te kijken: wat heeft echt goede resultaten geleverd (dat is iets anders dan: wat gaf de meeste views en ‘likes’)
* markeer momenten door het jaar waar je je content aan op kan hangen. De seizoenen, feestdagen, evenementen van jezelf of anderen, verschijnen van een rapport  
* de kracht van herhaling is niet te onderschatten, bovendien niet iedereen ziet al jouw posts
* wat zijn de problemen waar jij als persoon, als organisatie, als interimmer een oplossing voor biedt? Laat die problemen en jouw visie of een oplossing terugkeren in je content
* inspireer door je kennis en je visie   
* hou het simpel, beter vaker iets korts en eenduidigs

Dan die 3 voorbeelden

Contentkalender 1
Dit voorbeeld is een stichting die bijdraagt aan het realiseren van een inclusieve samenleving waar mensen met een beperking volwaardig in kunnen participeren. Zij hebben een schat aan fotomateriaal. Over mensen met een rolstoel die de zee in gaan, over toegankelijk van het openbaar vervoer en openbare gebouwen. Over sportactiviteiten. 

Basis
De basis van hun contentkalender is in elk geval iedere week een van die al bestaande foto’s pakken, met tekst erbij over wat er op die foto te zien is en wat de stichting daarmee te maken heeft, heeft gedaan, wat voor visie de gemeente heeft. Zo heb je altijd al wekelijks content.

Momenten door het jaar
Daarnaast zijn er momenten door het jaar voor deze stichting. Bijvoorbeeld de gemeenteraadsverkiezingen. Een mooie kapstok! Voor content over de structurele knelpunten in de gemeente. Om te kijken wat de verschillende politieke partijen in hun programma hebben. Als de verkiezingen zijn geweest, wat vind je van de uitslag, wat wil je het nieuwe college meegeven en waarom?

Contentkalender 2
Deze klant is Cindy van Doornik en zij is specialist onderzoekscommunicatie, en dan vooral onderzoek in het HBO.

Basis
Cindy publiceerde een lijst met 35 vormen van doorvertaling van onderzoeken. En op basis van die lijst kan zij een eindeloze voorraad van posts maken, waarin ze telkens weer een vorm uitlegt, al dan niet met een concreet voorbeeld erbij.

Momenten door het jaar
Cindy kan haar kalender aanvullen met actualiteit. Bijvoorbeeld over de communicatie van onderzoek in de huidige pandemie. Ze kan in haar jaarplanning kijken naar seizoensgebonden onderzoek, ze kan inhaken op de begrotingscyclus van het onderwijs. En ook wellicht is het ook voor Cindy interessant om de gemeenteraadsverkiezingen mee te nemen in haar planning.

Contentkalender 3
Ook voor mijn bedrijf werk ik vanuit een contentkalender.

* de basis is mijn maillijst. Ik streef naar wekelijks een mail, en de ene week is dat dan een echte LinkedIntip of vernieuwing, de andere week is het meer algemeen over LinkedIn slim inzetten.
* ik heb altijd wat blogs ‘op voorraad’, omdat ik ongeveer eens per 2 maanden een blogdag volg bij Paula Brummelkamp
* ik streef naar 2 – 3 posts per week op LinkedIn. Dat zijn aangepaste versies van mijn mails, ervaringen met klanten, en tips over LinkedIn
* in mijn planning hou ik rekening met jaarlijks terugkerende onderzoeken over het bereik van LinkedIn en het algoritme van LinkedIn.
* als ik met vakantie ben, zet ik wel wat mails klaar en post ik niet of nauwelijks op LinkedIn
* voor 2022 heb ik al meerdere eerder verschenen blogs geselecteerd die ik ga aanpassen en opnieuw ga plaatsen, en/ of mailen
* ik plan per maand, dat past qua cyclus het beste bij mij.

En nu jij?
Een contentkalender hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Ik raad het je wel aan om te doen. Begin eens met een maand. Of met het voornemen om het telkens na een bepaald moment te iets te plaatsen op social media. Bijvoorbeeld als je recruiter bent na een succesvolle plaatsing. Als je websitebouwer bent na het lanceren van een nieuwe website. Zo help je jouw netwerk om te blijven herinneren aan wat jij biedt en wanneer ze aan jou kunnen denken.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.