Stel dat ik op zaterdagmiddag in de Grote Markstraat in Den Haag zou roepen: ‘een hoog bereik op LinkedIn is niet belangrijk!’. Dan zijn er heel veel mensen die mijn boodschap horen. Maar in gedachten zijn ze op die zaterdag vast niet met LinkedIn bezig, voor zover ze dat doordeweeks wél zijn. Ze denken aan de nieuwe laarzen die ze gaan kopen, of wat ze vanavond gaan eten.
Relevante ‘weetjes’
Mijn boodschap is wel relevant. In veel gevallen ís een hoog bereik op LinkedIn niet belangrijk. Tuurlijk kan het handig zijn om veel mensen te bereiken. En er bestaan relevante ‘weetjes’ over hoe je het bereik van je berichten op LinkedIn kan verhogen. Zeker goed om rekening mee te houden wanneer je een bericht plaatst.
Maar belangrijker dan dat grote bereik is wie jij echt wil bereiken. Anders loopt je iets heel relevants te toeteren door de Grote Marktstraat op zaterdagmiddag, waar niemand behoefte heeft aan jouw boodschap.
Hoe kom je dan aan kwalitatief goed bereik?
Ik leer mijn klanten om eerst te focussen op:
- voor jezelf helder hebben wat je wil bereiken op LinkedIn
- welke personen daarvoor relevant zijn
- hoe je die personen of zijn beïnvloeders het beste kan bereiken
Neem Klaas bijvoorbeeld, en Marijke
Kwantitatief bereik is voor Klaas niet belangrijk
Klaas is teamcoach. Wat hij wil bereiken op LinkedIn, is in beeld blijven bij zijn voormalige klanten. Vertrouwen wekken bij nieuwe klanten. Op mijn advies verzamelt hij dus aanbevelingen van voormalige klanten, en als hij een artikel plaatst vraagt hij aan diezelfde klanten of die zijn artikel willen delen met bepaalde mensen. Stuurt oude klanten een persoonlijk berichtje om op zijn artikel te wijzen.
Is het bereikcijfer voor Klaas hoger dan 1000? Nee, waarschijnlijk niet, maar de mensen die hij bereikt zijn kwalitatief wel enorm van belang voor hem. Hij heeft momenteel een offertetraject lopen bij iemand met wie hij langs deze weg in gesprek is gekomen.
Marijke gaat voor 50% minder bereik
Of Marijke, fotograaf. Zij wil graag een zo groot mogelijk bereik, immers veel mensen hebben baat bij een goede fotograaf. Zij leest in een analyse over bereikcijfers dat LinkedIn berichten zonder beeld momenteel aan aanmerkelijk meer mensen toont dan berichten met beeld. Maar beeld is haar kernproduct en dat wil ze niet weglaten. Dus neemt Marijke dat mindere bereik voor lief, in ruil voor bereik waarin haar kwaliteit goed tot uiting komt.
De mensen in de Grote Markstraat in Den Haag zijn met hun gedachten niet bij LinkedIn
Er mogen dan heel veel mensen lopen, maar mijn boodschap bereikt daar beroerd weinig mensen die er iets mee kunnen. Lekker met hagel schieten. Zelf neem ik mijn klanten liever mee in kwalitatief goed bereik.