Aandacht besteden aan je uiterlijke verzorging als je naar een kennismakingsgesprek of netwerkbijeenkomst gaat, dat vinden we de normaalste zaak van de wereld. Die belangrijke eerste indruk immers. Maar dat kan al te laat zijn. Want jouw gesprekspartner heeft waarschijnlijk al op je LinkedInprofiel gekeken. Die heeft die eerste indruk dus al te pakken.
En wellicht heb jij op dat profiel ook een van deze ‘vieze nagels’ die ik zelf regelmatig zie:
* Een kiekje van jezelf op een terras, of wegkijkend, of met een zonnebril
* Je lidmaatschap van een zakelijk netwerk staat als meest zichtbare werkervaring
* Eén aanbeveling over iets wat je supergoed hebt gedaan jaren geleden, toen je toch echt iets heel anders deed dan nu.
LinkedIn is vaak de eerste indruk
Natuurlijk kan je nu denken ‘LinkedIn is voor mijn klantenwerving niet belangrijk’. Maar dat kan je ook denken over perfect gemanicuurde handen: niet direct het eerste verkoopargument, maar wél heel bepalend voor de start van een contact.
Een slecht verzorgd LinkedInprofiel kan jou op dezelfde manier op achterstand zetten
Je gesprekspartner heeft waarschijnlijk allang online gekeken naar je, en is dan ook op je LinkedInprofiel geweest. Heb je daar ‘vuile nagels’, dan moet jij nog meer je best doen bij die eerste persoonlijke kennismaking.
Je profiel laat zien wie jij bent en wat je betekent voor je ideale klant
Het gaat er vooral om dat je eerste indruk echt goed is. Dat je laat zien wie je bent, waar je voor staat. Waarom jij zo aantrekkelijk bent voor de mensen die jij het liefste wil helpen.