Help, doe ik het wel goed met mijn planning op social media? Heb jij voor mij een kalender?
Dat vroeg een klant die heerlijk vast kan lopen in haar eigen planningen. Ze kreeg míjn versie van een social media kalender. En nu voelt zij beweging en ruimte, met haar kalender 2020 ‘op de achterkant van een bierviltje’. Zo simpel en flexibel als bij haar past.
Ballotage-eis voor social media?
Want net als ik ziet en hoort mijn klant iedereen over kalenders voor je social media. Je gaat bijna denken dat het maken van een kalender een ballotage-eis is om slim social media in te mogen zetten.
Ik zie die urgentie niet
Heb je een groot bedrijf, met meerdere mensen actief op meerdere social media, ja dan is een strakke en uitgebreide kalender onmisbaar. Om te voorkomen dat de samenhang al snel zoek is.
Maar als je een eenpitter bent, of een klein team hebt, dan neemt de urgentie snel af. Voor een samenhangende boodschap op social media heb je geen social media kalender nodig, en het heeft voordelen om je niet in een strak format te hijsen.
Zo kan het ook heel goed werken
Ik vermoed dat het voor jou – net als voor mijzelf trouwens, want zo werk ik ook – genoeg is om te zeggen:
1- Iedere 2 weken, een enkele keer wekelijks, schrijf ik een artikel waar mijn ideale klant wat aan heeft
2 – Het artikel gaat naar mijn verzendlijst en ik publiceer het op LinkedIn
3- Tussendoor maak ik een korte update naar aanleiding van een actualiteit of refereer ik aan een eerder artikel
Vervolgens neem je dit voornemen op in je eigen weekplanning, en klaar ben je. Mijn trouwe lezer herkent hierin nu mijn kalender, en ik kan je verklappen voor mij werkt dit. Een blog in december leverde heel veel reacties en nieuwe contacten, en begin december kreeg ik een paar nieuwe klanten die mij via mijn artikelen op LinkedIn kennen.
Wat is jouw kalender, jouw planning?
Een planning, in welke vorm dan ook, is echt handig. Het kan zo simpel en flexibel zijn als bij jou past. Dat geeft de beste resultaten en ontspanning in de uitvoering.
En heb je een planning, maar realiseer je je op 1 april dat er nog weinig van terecht is gekomen? Begin op 2 april.
Een lijst met thema’s kan ook volstaan
En die klant. Zij is nu dolblij en vol energie met een lijst met ruim 40 thema’s die haar werk raken. En in 2020 gaat zij wekelijks vloggen of bloggen of podcasten over een van die thema’s.