Het algoritme van LinkedIn bepaalt wat jij te zien krijgt in jouw tijdlijn, en in hoeverre anderen jouw bijdragen zien. Dat algoritme verandert voortdurend. Waarom? LinkedIn heeft maar twee grote belangen: ** Dat wij het er met elkaar iedere dag leuk vinden, zodat we met elkaar veel op LinkedIn zijn ** Dat zogenaamde trucjes om extra op te vallen, niet werken Ik volg Richard van der Blom die voortdurend grootschalige analyses van het algoritme op LinkedIn doet. Naast zijn jaarlijkse rapport daarover trekt hij nu enkele tussentijdse conclusies die ik graag met je deel: 1: Geen ‘straf’ meer voor het eerste commentaar op je eigen bericht Je kan vanaf nu ‘straffeloos’ als eerste commentaar geven op een bijdrage van je zelf, en daar kan je dus ook een externe link in plaatsen. Het werd eerst gezien als een ongewenste tactiek mo te omzeilen dat bijdragen met een externe link nou eenmaal wat minder bereik geven. Maar, voordat je nu standaard een link in je eerste commentaar gaat zetten: vraag je wel eerst af of dat wel zo klantvriendelijk is. Mensen moeten dan toch wat moeite doen om op die link te klikken. En je commentaar met die belangrijke link is echt snel ondergesneeuwd als je meer reacties op je bijdrage krijgt. 2: Bewerk je berichten zonder zorgen Een andere belangrijke verandering in het LinkedIn-algoritme is dat je nu zonder problemen wijzigingen kunt aanbrengen in je berichten. Eerder werd gemeten dat het snel na plaatsing bewerken van berichten een negatieve invloed heeft op de zichtbaarheid ervan. Dit is nu niet meer het geval. Je kunt dus gerust je berichten bewerken om fouten te corrigeren of updates toe te voegen. 3: Minder nadruk op hashtags Het gebruik van hashtags op LinkedIn is altijd een onderwerp van discussie geweest. Uit meerdere analyses, niet alleen die van Richard, kwam naar voren dat bijdragen op LinkedIn met 3 – 5 hashtags wat extra bereik gaf. Dat is nu niet meer meetbaar. Het blijft echt nuttig om relevante hashtags te gebruiken, maar het is niet langer van cruciaal belang voor het bereik van je bijdragen. Maar het allerbelangrijkste… Tuurlijk zijn al bovenstaande feiten interessant, maar echt de kwaliteit van je content en van je bereik blijft het belangrijkste. Is je content echt interessant voor wie jij wil bereiken? Ook jouw verdere gedrag op LinkedIn is van grote invloed op je bereik. Is je profiel goed? Ben je echt actief? Reageer je regelmatig op anderen? Laten we het zo zeggen. LinkedIn lijkt net het echte leven. Daar werkt ook alles een beetje beter als je er aandacht aangeeft. |
LinkedIn lijkt op het echte leven, aandacht helpt.
Klaar om je business een boost te geven?
Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.