Skip to content

Met de bezem door je computer, heel nuttig, maar niet op LinkedIn

Dit begrijp ik echt niet van Karel: Karel heeft zich goed voorbereid voor onze eerste sessie. De checklist die ik tevoren heb ingestuurd is ingevuld, de vragen over zijn beoogde resultaten op LinkedIn beantwoord. En, zegt Karel, ik heb mijn connecties eens flink opgeschoond.

Zo subtiel mogelijk zeg ik dat dat best jammer is.

En ik denk bij mijzelf ‘O jee, wat een stomme actie…’





Connecties van vroeger
Karel heeft iets gedaan wat veel mensen overwegen. Maar meestal stellen mensen mij gelukkig eerst de vraag of het handig is om hu connecties op te schonen. Want, hoor ik dan:
* Die connecties, dat is van mijn netwerk toen ik dat en dat deed, en dat is zo anders dan nu, of
* Die connecties komen uit de tijd dat ik in een directiepositie zat, en alle medewerkers wilden met mij linken, of
* Het zijn connecties uit een tijd waar ik niet zulke positieve herinneringen aan heb en die heb ik achter me gelaten, ik hoef niets meer met die mensen

En wat ik dan antwoord:
Er is geen enkel doel gediend met het schonen van je connecties, tenzij je over het maximum van 30.000 dreigt te komen.

NIVEA, of Niet Invullen Voor Een Ander

Een flink deel van die connecties waarvan je het vermoeden hebt dat ze niet meer interessant voor je zijn heeft net als jij ook stappen gezet.  En wellicht kunnen ze je dan wel helpen, of is dat wat jij nu biedt toch wel interessant voor hen. Of voor iemand in hun netwerk.

Iedereen met wie je gelinkt bent, heeft een netwerk achter zit. En juist dat netwerk is interessant voor jou: ook als ze zelf geen behoefte hebben aan wat jij nu doet, kennen je connecties vast iemand voor wie jouw diensten reuze interessant zijn.

Tijdens die eerste sessie adviseer ik Karel om te stoppen met het ‘opschonen’ van zijn connecties. Wat hij vooral wel kan doen, is mensen die hij echt niet meer wil tegenkomen in zijn tijdlijn ontvolgen.

En verder mag hij zijn opruimdrang op allerlei andere vlakken botvieren, maar niet meer op LinkedIn. In zijn mailbestanden, software-abonnementen, zijn financiële administratie en in zijn keuken: ik juich opruimen toe. Kan je tenminste vinden wat je zoekt. Op LinkedIn is ook dát geen argument, want de krachtige zoekfilters maken dat je heel snel kunt zoeken en vinden, hoeveel connecties je ook hebt. Dus koester ze!

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.