Het is 6 uur en mijn wekker gaat. Snel op, want om 7.00 ga ik een presentatie geven in een ondernemersnetwerk. Gedachteloos check ik mijn mail. En dan springen de tranen in mijn ogen. Zo’n mooi mailtje, en over de kern van mijn presentatie die ik zo ga geven. Terwijl de afzender dat niet weet.
Zomaar een mail over een artikel van 2 jaar geleden
De schrijver van de mail heeft een artikel van mij gelezen. Een artikel uit 2017, voor het tijdschrift van de Stichting Downsyndroom. Over hoe onze zoon Joep, ondanks zijn downsyndroom, een uitstekend skiër is geworden. Dat het een zaak was van kleine stapjes, een voortdurend geloof in dat het echt ging lukken, en dat hij nu de moeilijkste pistes afdaalt. Onze verwachtingen zelfs ver heeft overtroffen.
Ik lees dat de zoon van de schrijver ook Joep heet en bijna 6 is. De schrijver van het mailtje bedankt mij uitvoerig voor het artikel, schrijft dat ze de moed was verloren met het skiën van haar zoon. Maar: ‘Na het lezen van je artikel ben ik weer enthousiast geworden en gaan we gewoon weer proberen aankomend seizoen’.
Dit mailtje raakt aan de kern van de boodschap van mijn presentatie
De presentatie die ik straks ga geven, gaat over hoe je LinkedIn ook slim kan inzetten om donaties te werven. Ik gebruik als voorbeeld een stichting met een paar beroepskrachten en veel betrokken vrijwilligers die graag donaties voor de stichting willen binnenhalen. Voor hen is LinkedIn een prachtig platform om met veel kleine stapjes ver te komen.
Als stichting kun je bijvoorbeeld al lang tevoren artikelen plaatsen op LinkedIn, waarmee je permanent laat zien wat je toegevoegde waarde is. Degenen die in hun eigen netwerk donatiewerving gaan doen, kunnen die artikelen dan weer delen, met eventueel een eigen commentaar erbij.
Mijn stappen op LinkedIn
Ik bén zelf zo’n vrijwilliger, voor de Stichting Downsyndroom. Momenteel deel ik informatie over de Stichting Downsyndroom op LinkedIn, omdat ik op 22 september meeloop met de van Dam tot Dam loop in Amsterdam om geld voor hen te verzamelen. Want ik heb ontzettend veel aan hun expertise en hoop vanuit de grond van mijn hart dat zij mij en nog heel veel andere ouders blijven inspireren om hun kind in kleine stapjes vaardigheden te leren die het leven zinvoller maken. En om hun kinderen zoveel mogelijk eigen vleugels te geven voor een zo zelfstandig mogelijk leven. Op LinkedIn kan ik verwijzen naar alle content die de stichting al heeft opgebouwd, en dat overtuigt.
Jouw kleine stapjes op LinkedIn (met groot effect)
Heb je ook een stichting, of een doel voor je eigen bedrijf? Werk dan ook iedere dag in kleine stapjes aan je doel. Alsof je een kind begeleidt om te leren skiën, ook als dat niet vanzelf gaat. Met professionele begeleiding eventueel, zoals we destijds ook bij Joep hebben gedaan toen er op zeker moment geen vooruitgang in leek te zitten.
Begin vandaag al, en echt: als je gelooft in je doel en er consequent aan werkt, gaat het lukken en daar kan LinkedIn een geweldige rol in spelen.