Sinds kort heb ik een LinkedIn-nieuwsbrief. Ik leg graag uit wat het is, een LinkedIn-nieuwsbrief. En ook: * hoe ik het zelf tot nu toe ervaar * wanneer ik je aanraad om er ook mee te starten, vanuit je profiel of je bedrijfspagina * wat handig is om vooraf geregeld te hebben. Wat is het? Met een LinkedIn-nieuwsbrief krijgen je abonnees en volgers je LinkedIn-artikelen in hun mailbox. Heb je een nieuwsbrief aangemaakt, dan krijgen je connecties en volgers vanzelf een uitnodiging om zich te abonneren zodra je het eerste artikel plaatst. Tenzij ze hebben ingesteld dat ze dergelijke uitnodigingen niet willen. Je connecties en volgers krijgen alleen bij de opstart van je nieuwsbrief vanzelf die uitnodiging om zich te abonneren. Als je de nieuwsbrief aanmaakt, moet je ook aangeven wat de frequentie is. Dat krijgen je connecties en volgers ook te zien als ze worden uitgenodigd om zich te abonneren. LinkedIn doet niets met het feit of jij je wel of niet aan die frequentie houdt. Wat vind ik tot nu toe een voordeel van mijn LinkedIn-nieuwsbrief? * Het bereik van je artikelen op LinkedIn, een al langer bestaande functionaliteit die wat in de vergeethoek begon te raken, wordt direct veel groter als je een LinkedIn-nieuwsbrief bent gestart. * Van mijn ruim 3000 connecties en volgers hebben bijna 600 mensen een abonnement genomen. Een getal waar ik aangenaam door verrast was. * Ik ga weer regelmatiger artikelen plaatsen. Dat was ik minder gaan doen door het matige bereik, terwijl ik wel weet dat het voor je naamsbekendheid en vindbaarheid goed werkt om je content ook als artikel op LinkedIn te plaatsen. Wat vind ik een nadeel? * Je kan alleen zien wie zich via LinkedIn heeft geabonneerd door de lijst van je ‘abonnees’ te doorlopen. Je kan op geen enkele manier sorteren of filteren. * Wat je wil versturen als LinkedIn-nieuwsbrief komt ook altijd als openbare bijdrage op LinkedIn, tenzij je dat via een omweg verhindert. * Je kan niet zien wie je artikel ook echt lezen. * LinkedIn is en blijft een platform waarop jij te gast bent. Met je relaties die op je mailingljist staan heb je meer regie over het contact en hoe je communiceert. * Per profiel of bedrijfspagina kan je maar één nieuwsbrief aanmaken. Wie kan een LinkedIn-nieuwsbrief aanmaken? Vanuit je profiel kan je een LinkedIn-nieuwsbrief aanmaken als je de Creatormodus aan hebt. Vanuit een bedrijfspagina kan je ook een nieuwsbrief maken, mits er meer dan 150 volgers zijn. Wanneer is het handig om een LinkedInnieuwsbrief aan te maken? Een LinkedIn-nieuwsbrief is niet voor iedereen een must. Wel als je: * regelmatig content publiceert *een substantieel aantal volgers of connecties op LinkedIn hebt, en weet dat het hoofdthema van je nieuwsbrief in hun interessesfeer ligt Maar ik heb al een eigen nieuwsbrief naast LinkedIn Zelf heb ik ook een relatiebestand, die mensen ontvangen regelmatig mijn mailings. Het bestand is zorgvuldig opgebouwd door de jaren. Er zijn ongetwijfeld mensen die al langer mijn mailings ontvangen en zich nu ook op mijn LinkedIn-nieuwsbrief hebben geabonneerd. Die krijgen dan vaak artikelen dubbel te zien. Herhaling is de kracht van de boodschap denk ik dan maar. |
Wat is dat nou, een LinkedIn-nieuwsbrief?
Klaar om je business een boost te geven?
Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.