Skip to content

Het uit je comfortzone durven gaan is een van die moderne waarheden waar iedereen het over heeft. Maar in het onlangs verschenen boek “De Succesillusie” noemt auteur Richard Engelfriet ook het begrip uit je comfortzone “een van de vele recepten van goeroes en consultants zonder dat er ook maar enig bewijs is.” De voorbeelden die Engelfriet aanreikt zijn geestig en lijken overtuigend. Zo vraagt hij zich af of Dafne Schippers wel een gouden medaille gewonnen had als ze met Yuri van Gelder was gaan stappen in Rio?

Moeten we gewoon lekker binnen onze comfortzone blijven?

Als jij dit leest ben ik buiten mijn comfortzone
Maar beste lezer, tegelijkertijd weten we ook dat als we hetzelfde blijven doen wat we altijd deden, we geen stap verder komen. Ik ben met het schrijven van mails en artikelen buiten mijn comfortzone gegaan. Vooral van mijn eerste mailing en blog kreeg ik klamme handen en hartkloppingen bij het versturen. Maar mailen en bloggen doe ik nu alweer wat langer. Ik krijg er positieve reacties op en het brengt me in contact met bevlogen zorgprofessionals. De hartkloppingen zijn over.

Maar binnenkort ga ik weer buiten mijn comfortzone en geef ik een webinar. Dat draagt bij aan wat ik wil bereiken met mijn bedrijf, namelijk bevlogen zorgprofessionals helpen om ook als ondernemer te excelleren. Gelukkig zijn er telkens weer goede redenen om dat webinar nog even uit te stellen. Maar ik weet dat ik het wel ga doen.

Waar zitten jouw grenzen
Bij mijn klanten zie ik hetzelfde. Als ze succesvol willen zijn als ondernemer, moeten ze iets veranderen en buiten hun grenzen treden. Zoals Marion, die als fysiotherapeut aan een school is verbonden. En daarnaast is zij visagist. Het werk als visagist ‘doet ze erbij’. Ze heeft wel een informele klantenkring (en een informeel tarief). Zij heeft nu een mooie nieuwe richting bedacht.

Een eerste stap is om haar huidige visagie-klanten een nieuw aanbod te doen. Zo kan zij haar beperkte tijd benutten voor haar nieuwe bedrijf. Maar dat is best eng. Willen die klanten dat wel, raakt Marion dan misschien haar visagie-klanten en het plezier om met die klanten te werken kwijt?

Toch heeft Marion de stoute schoenen aangetrokken, is buiten haar comfortzone getreden en heeft een paar klanten gebeld. Sommigen gaan nu op zoek naar een andere visagist, en anderen zijn juist geïnteresseerd in haar eerste workshop. En die klanten begrijpen ook dat deze nieuwe dienst een grotere investering vraagt.

Drie ideeën om vandaag uit jouw comfortzone te stappen
Wat stel jij telkens weer uit? Waar hik jij tegenaan? Ik geef je drie ideeën die je van achter je bureau vandaag al kan uitvoeren en wat bijdraagt aan de groei van je bedrijf.

1. Vraag aan klanten waarom ze voor jou hebben gekozen. Ben je op zoek naar nieuwe klanten of zoek je de juiste woorden voor een tekst? Bel eens een paar bestaande of oude klanten, en vraag ze waarom ze voor jou hebben gekozen.

2. Verbeter je LinkedIn profiel: Check eens je professionele kopregel op LinkedIn. Is die niet meer helemaal actueel maar weet je niet hoe die dan wel moet zijn? Verander het in een conceptversie. Kan je zo weer aanpassen. Ik heb het pas ook gedaan. Ik had een idee voor een wat andere ondertitel, heb het direct aangepast en het aan mensen om mij heen en klanten gevraagd. Men vond het niks. Met argumenten die ik eigenlijk wel onderschreef. Ik heb het snel weer veranderd naar de eerdere tekst.

3. Zet een eerste stap richting een webinar: Zie je ook op tegen een webinar? Mijn tip is: begin eens met een video van jezelf te maken. Met een korte tip of waarin je jezelf voorstelt. En die publiceer je. En daarna leef je nog en is de stap naar een webinar weer kleiner.

En nog een vierde idee: bel (0645432460) of mail (info@zorgeloosondernemen.nl) om in gesprek te gaan over je bedrijf. Dat levert je wellicht nog meer ideeën op om even buiten je comfortzone te stappen die je direct kan toepassen en je helpen bij het excelleren als zorgondernemer.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.