Skip to content

Zichtbaarheid loont, maar dit had ik mij niet gerealiseerd

Ik heb lekker veel geld opgehaald voor de Stichting Downsyndroom, nu al bijna twee keer zoveel als in 2017. Superleuk natuurlijk. En ik ben extra trots als de directeur van de Stichting mij bij de start van de 16 km toevertrouwt dat die verdubbeling opvallend is. De meeste mensen werven een eerste keer een mooi bedrag, maar doorgaans verloopt dat een volgende keer een stuk moeizamer. Laat staan verdubbelen. (NB: jaarlijks heeft de Stichting Downsyndroom bij de van Dam tot Damloop 20 – 30 vrijwilligers die geld werven).

Ben ik dan zo’n goede donatiewerver?

Tijdens het lopen overdenk ik nog eens hoe het komt dat ik wederom een mooi bedrag heb kunnen verzamelen. Ja, het helpt natuurlijk dat ik actief ben in een ondernemersnetwerk. Het helpt dat veel van mijn vrienden en familie in een fase van hun leven zitten dat het geld wat makkelijker rolt. En ja, ik heb een groot netwerk op LinkedIn, en ben dan met mijn donatiewerving zichtbaar bij goede bekenden die ik niet zo gauw zelf zou benaderen. Maar dat kan toch niet alles zijn.

Ik kom al lopende tot een verklaring die mij ontroert

Gedurende 16 km heb je tijd om het een en ander te overdenken. Voor mij deze keer niet de eerste kilometers, toen was ik in druk gesprek met een vader van een dochter met Downsyndroom. Ze is nu 6 jaar en kan nog niet goed lopen. Naar alle waarschijnlijkheid zal zij niet jarenlang meedraaien op een reguliere voetbal en cricketclub. Niet op een familiefeest indruk maken door zelf met de trein te komen.

Door dit gesprek wist ik ineens de belangrijkste reden van mijn verdubbelde bedrag: mijn zoon, inmiddels 20, is altijd heel zichtbaar. Zijn jarenlange deelname als kind aan het voetbal en cricket staat in het collectieve geheugen van die club gegrift. Dat hij op het familiefeest alleen met de trein komt maakt indruk. En dat het zo goed gaat met Joep komt ook omdat ik mij door de Stichting Downsyndroom gestimuleerd voelde in het vergroten van die zichtbaarheid, van deelname in de maatschappij.

Dat inzicht ontroert mij, nog eens extra omdat ik weet dat de Stichting Downsyndroom ook voor die vader, met wie ik de eerste kilometers liep, van grote betekenis is. Ook hij en zijn vrouw worden gestimuleerd om de eigen regie te houden, actief op zoek te blijven naar wat voor hun dochter het beste werkt, waar voor haar de ontwikkelruimte het grootst is. Ik vind het mooi dat ik met mijn donatiewerving daaraan mag bijdragen.

Zichtbaarheid loont, ook voor jou

De zichtbaarheid van mijn zoon Joep helpt mij dus bij de donatiewerving. Zo geldt het eigenlijk voor iedereen. Voor ondernemers die meer klanten willen. Voor ondernemers die extra podia zoeken.

Pak je podium, en dan het podium dat past bij jou. En als dat LinkedIn is: ik denk graag met je mee.

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.