Skip to content

Zo zoekt een recruiter in het hogere segment

Carla is zelfstandig recruiter in het hogere segment en ik kon met haar meekijken. Zij zoekt met de premiumversie ‘LinkedIn Recruiter’.

Carla zoekt op:
1. Open voor werk?
Niet heel verrassend: de filter of iemand wel of niet beschikbaar is.
Deze kan je altijd aanzetten en dat is alleen zichtbaar voor mensen met ‘LinkedIn Recruiter’.


2. Functietitels, zowel in de functietitels als in de tekst

3. Senioriteit, en dat aan de hand van gebruikte termen

4. Wie kent die persoon
En komen er mogelijk interessante kandidaten tevoorschijn als zoekresultaat, dan kijkt Carla naar de gemeenschappelijke connecties: wie kent die persoon, wat is zijn of haar netwerk.

5. Vaardigheden
Alhoewel Carla bijna alleen in het hogere segment zoekt kijkt zij wel degelijk naar de vaardigheden, vooral echt specifieke. Laat je dus onderschrijven op specifieke vaardigheden als jij ze in huis hebt.

Wat betekent dit voor jou als je op zoek bent naar een vaste of tijdelijke functie?

1. Geef in elk geval aan dat recruiters mogen zien dat je beschikbaar bent
Of mag het wat meer openbaar zijn dat je zoekt: gebruik dan ook de termen beschikbaar en ‘available’ in je teksten in je profiel. Handig voor recruiters die alleen de ‘Recruiter lite’ versie hebben.

2. Kijk goed naar hoe je je werkervaring omschrijft
Omschrijf je werkervaring zoveel mogelijk in termen van de functie waarop je gevonden wil worden. En niet alleen bij je functietitel, maar ook in je kopregel, je info en de beschrijving van je functie. Directeur kan je al zijn van je eenmanszaak, dus gebruik vooral veel andere termen. Of combineer het nadrukkelijk. HR-director. CIO. Of wat op jou van toepassing is.

3. Waaruit blijkt je senioriteit?
Kijk bij advertenties van functies die voor jou aantrekkelijk zijn welke termen worden gebruikt om de senioriteit uit te drukken. Gebruik die termen. Kijk ook naar de profielen van mensen die nu functies hebben zoals jij die zoekt, welke termen gebruiken zij.

4. Je netwerk

Kijk nog eens goed naar aan wie jij gelinkt bent op LinkedIn? Is dat echt een afspiegeling van met wie je hebt gestudeerd, gewerkt, zakelijk of persoonlijk contact had? Check het eens met je contacten in je telefoon en je mailinglijst. En kijk naar de suggesties die LinkedIn je doet.

5. Vaardigheden
Kijk welk vaardigheden worden gevraagd in functieomschrijvingen van functies die jij zou willen. Staan die vaardigheden wel op je profiel? En vergeet vervolgens niet om je te laten onderschrijven.

En vergeet de basis niet
En verder is het van belang dat je de basis van je profiel op orde hebt: goede profielfoto, passend achtergrondbeeld, en teksten waaruit blijkt wat jij nu te bieden hebt. En kijk vooral bij anderen, die al precies die baan hebben, die opdracht, die jij het liefste wil. Hoe omschrijven zij hun expertise? 

Klaar om je business een boost te geven?

Het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is stijgt al jaren rond de 20% per jaar, en daar zijn heel wat potentiële klanten van jou bij.